Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.409.247

Akt nienormatywny
Wersja od: 9 grudnia 2015 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji

(2015/C 409/28)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (zwana dalej "Agencją", inaczej "ERCEA") z siedzibą w Brukseli została ustanowiona decyzją Komisji 2008/37/WE 1 . Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2008 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2017 r. Zadaniem Agencji jest zarządzanie programem szczegółowym "Pomysły", stanowiącym część 7. programu ramowego na rzecz badań naukowych 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Komitet kierujący zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE MECHANIZMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

11.
Należy dalej usprawnić procedury dotyczące dóbr materialnych i niematerialnych w celu zapewnienia ich właściwego zabezpieczenia oraz przygotowania aktualnej, dokładnej i kompletnej informacji na ich temat. Należy aktualizować rejestr środków trwałych pod względem lokalizacji tych dóbr, sformalizować procedury inwentaryzacyjne, a wytyczne Agencji dotyczące kapitalizacji dóbr niematerialnych wypracowanych wewnętrznie należy uzupełnić o szczegółowe dane gwarantujące, że stosowane podejście kontrolne jest spójne.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Agencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (Bruksela) Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 182 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

1. Wieloletni program ramowy określający wszystkie działania Unii jest uchwalany przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym. Program ramowy:

- ustala naukowe i technologiczne cele, które mają być osiągnięte poprzez działania przewidziane w artykule 180 oraz priorytety, które się z nimi wiążą,

- wskazuje ogólne kierunki tych działań,

- ustala ogólną maksymalną kwotę oraz szczegółowe zasady współuczestnictwa finansowego Unii w programie ramowym, jak również odpowiednie udziały w każdym z przewidywanych działań.

2. Program ramowy jest dostosowywany lub uzupełniany w zależności od rozwoju sytuacji.

3. Program ramowy jest urzeczywistniany poprzez programy szczegółowe przygotowywane w ramach każdego działania. Każdy program szczegółowy określa szczegółowe zasady jego realizacji, ustala czas jego trwania i przewiduje środki uznane za niezbędne. Suma kwot uznanych za niezbędne, ustalona przez programy szczegółowe, nie może przekroczyć ogólnej maksymalnej kwoty ustalonej dla programu ramowego i dla każdego działania.

4. Rada, stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Parlamentem Europejskim oraz Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, uchwala programy szczegółowe.

Kompetencje Agencji

(decyzja wykonawcza Komisji 2013/779/UE)

(decyzja Komisji C(2013)9428, zmieniona decyzją C(2014)9437)

Cele

Agencja została ustanowiona w grudniu 2013 r. decyzją Komisji 2013/779/UE. Powierzono jej zarządzanie realizacją celu szczegółowego "wspieranie badań pionierskich poprzez działalność Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych" wchodzącego w skład części I programu szczegółowego "Doskonała baza naukowa" wdrażającego program "Horyzont 2020" (2014-2020). Ten cel szczegółowy jest realizowany przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych, obejmującą niezależną Radę Naukową, która ustanawia strategię naukową Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i monitoruje jej wykonanie przez Agencję, odpowiedzialną za zarządzanie operacyjne.

Agencja zastępuje Agencję Wykonawczą ustanowioną decyzją 2008/37/WE. Jej funkcjonowanie reguluje statut agencji wykonawczych ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE) nr 58/2003.

Agencji powierzono także realizację spuścizny po programie szczegółowym "Pomysły", którym zarządzała poprzednia Agencja w ramach 7. programu ramowego (2007- 2013).

Zadania

Zadania Agencji są opisane w akcie delegującym (zob. decyzja Komisji C(2013)9428, zmieniona decyzją C(2014)9437), a w szczególności w art. 4 i załącznikach I-III do decyzji. Zadania te obejmują:

- wszystkie aspekty związane z zarządzaniem administracyjnym i realizacją programu, a w szczególności procedury ewaluacyjne, wzajemną ocenę oraz proces wyboru zgodnie z zasadami ustanowionymi przez Radę Naukową,

- zarządzanie dotacjami pod względem finansowym i naukowym,

- niezbędne wsparcie na rzecz Rady Naukowej w realizacji jej zadań.

Zarządzanie

(decyzja Komisji C(2014)430, zmieniona decyzją Komisji C (2014)9447)

(rozporządzenie (UE) nr 1291/ 2013)

(decyzja Rady 2013/743/UE)

(rozporządzenie Rady (WE) nr 58/ 2003)

Komitet kierujący

Komitet kierujący jest organem nadzorującym działania Agencji i jest mianowany przez Komisję (zob. decyzja Komisji C(2014)430 zmieniona decyzją C(2014)9447). Komitet przyjmuje roczny program prac Agencji (zatwierdzony przez Komisję), budżet administracyjny i sprawozdania roczne. Składa się z pięciu członków.

Rada Naukowa Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN)

Na mocy rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 Radzie Naukowej Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) powierzono określenie ogólnej strategii naukowej dotyczącej celu programu szczegółowego, przy czym decyduje ona o rodzajach badań naukowych, które mają być finansowane zgodnie z sekcją 1.2 części I załącznika I do rozporządzenia. Rada funkcjonuje samodzielnie. Podstawowe funkcje ERBN to: zapewnianie skuteczności jej programu naukowego, jakości jej działań oraz procesu wzajemnej oceny, a także wiarygodności w środowisku naukowym. Zgodnie z art. 7 decyzji Rady 2013/743/UE do zadań Rady Naukowej należy w szczególności ustalanie rocznego programu prac w zakresie realizacji działań ERBN oraz ustanowienie procedur wzajemnej oceny, a także monitorowanie i kontrola jakości wdrożenia celu szczegółowego "Europejska Rada ds. Badań Naukowych", bez uszczerbku dla odpowiedzialności Komisji. Rada składa się z dwudziestu dwóch członków mianowanych przez Komisję.

Dyrektor Agencji

Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013)Budżet

36,3 (40,1) mln euro (budżet ostateczny przyjęty przez Agencję Wykonawczą)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

W budżecie operacyjnym na rok 2014 zapisano plan zatrudnienia obejmujący 100 (100) pracowników tymczasowych oraz przewidziano środki na zatrudnienie 289 (289) pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych, co oznacza łącznie 389 (389) stanowisk. Na koniec 2014 r. obsadzonych było 388 (379) z nich:

- 99 (99) pracowników tymczasowych, w tym 15 (13) oddelegowanych i 84 (86) pracowników zewnętrznych,

- 277 (270) pracowników kontraktowych,

- 12 (10) oddelegowanych ekspertów krajowych. Przydział stanowisk:

- działania operacyjne (wydziały naukowe oraz zarządzające dotacjami): 70 % (70 %),

- działania administracyjne (inne wydziały): 30 % (30 %).

Produkty i usługi w roku 2014 (2013)1. Monitorowanie umów o dotację, zawartych w wyniku naborów na granty dla naukowców rozpoczynających niezależną karierę, naukowców u progu samodzielności badawczej, naukowców zaawansowanych oraz dotacje na weryfikację poprawności projektu w ramach programu "Horyzont 2020". Program prac programu "Horyzont 2020" jest wdrażany w drodze publikacji corocznych ogłoszeń o naborze wniosków, po której następuje ocena wniosków (przeprowadzana przez zewnętrznych ekspertów), sporządzenie i podpisanie umów o dotację, a następnie monitorowanie realizacji projektów. Każdy nabór wniosków owocuje pewną liczbą umów o dotację o przewidywanym okresie realizacji projektów wynoszącym około pięciu lat.
2. Realizacja naboru wniosków na rok 2014 w ramach programu prac programu "Horyzont 2020" (granty dla naukowców rozpoczynających niezależną karierę, naukowców u progu samodzielności badawczej, naukowców zaawansowanych oraz dotacje na weryfikację poprawności projektu): w 2014 r. złożono 8 530 wniosków, w tym 3 273 o granty dla naukowców rozpoczynających niezależna karierę, 2 528 o granty dla naukowców u progu samodzielności badawczej, 2 287 o granty dla badaczy zaawansowanych i 442 wnioski o dotację na weryfikację poprawności projektu (ogółem w odniesieniu do dwóch terminów). Spośród tych wniosków 8 374 zostały uznane przez komisje oceniające za spełniające kryteria. Do procedury udzielenia grantów dla naukowców rozpoczynających niezależną karierę i dotacji na weryfikację poprawności projektu wybrano łącznie 378 wniosków. Nabór wniosków na 2014 r. o granty dla naukowców u progu samodzielności badawczej nie został jeszcze ukończony, a wnioski o granty dla naukowców zaawansowanych na 2014 r. wciąż są na etapie przeprowadzania oceny, ponieważ terminy naboru wniosków zostały przesunięte o pięć miesięcy w wyniku późnego zatwierdzenia programu "Horyzont 2020" przez Radę i Parlament.

3. Opracowanie i rozpowszechnianie informacji na temat programu prac programu "Horyzont 2020" oraz działań Agencji w 2014 r.

4. W 2014 r. odbywały się regularne spotkania Rady Naukowej zarówno w Brukseli, jak i w całej Europie, zwykle na zaproszenie władz krajowych. Spotkania w różnych państwach, albo państwach członkowskich, albo krajach stowarzyszonych, mają na celu eksponowanie ERBN. Zarówno władze krajowe, jak i lokalne środowiska naukowobadawcze uważają te spotkania za istotne wydarzenia. Zorganizowano pięć sesji plenarnych Rady Naukowej w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. - w styczniu, marcu i grudniu w Brukseli (w Belgii), w czerwcu w Oslo (w Norwegii) i we wrześniu w Zagrzebiu (w Chorwacji).

Zgodnie z zaleceniami panelu ds. przeglądu struktur i mechanizmów ERBN z 2009 r. Rada Naukowa powołała dwa stałe komitety: pierwszy - zapewniający wytyczne w zakresie konfliktu interesów, uchybień naukowych i kwestii etycznych (CoIME) - oraz drugi - zajmujący się wyborem członków paneli oceniających. Agencja Wykonawcza wspierała działania operacyjne obu komitetów, które spotkały się, odpowiednio, dwa i trzy razy w 2014 r.

Członkowie Rady Naukowej spotykają się również w ramach grup roboczych poświęconych konkretnym zagadnieniom. W 2014 r. Agencja Wykonawcza zorganizowała szereg spotkań grup roboczych ERBN ds. innowacji i kontaktów z przemysłem, otwartego dostępu, wzmocnienia uczestnictwa międzynarodowego, równowagi płci i kluczowych wskaźników wykonania zadań. Grupy robocze przeprowadzają analizy i przyczyniają się do realizacji strategii naukowej ERBN, składając wnioski przyjmowane przez Radę Naukową na posiedzeniach plenarnych z zakresu ich kompetencji: analizowania kontaktów ERBN z branżami przemysłu i przedsiębiorstw oraz wpływu badań finansowanych przez ERBN na innowacyjność; opracowywania stanowiska ERBN w sprawie otwartego dostępu; gwarantowania, by ERBN była prekursorem dobrych praktyk w zakresie równowagi płci w badaniach naukowych; badania odpowiednich mechanizmów służących wzmocnieniu uczestnictwa międzynarodowego naukowców spoza UE w naborach wniosków ogłaszanych przez ERBN; opracowywania planu działania dotyczącego monitorowania i oceny stopnia wypełnienia przez ERBN swojej misji, niezależnego od wskaźników i celów, w celu wsparcia krótkoterminowej, średnioterminowej i długoterminowej polityki Rady Naukowej.

Nowa grupa robocza ds. rozszerzenia uczestnictwa międzynarodowego w ramach Europy rozpoczęła działalność w 2014 r. Jej celem jest zachęcanie państw Europy Środkowej i Wschodniej do pielęgnowania w większym stopniu talentów naukowych i większych inwestycji w badania. Działania takie zwiększą świadomość dotyczącą programów ERBN w państwach członkowskich i pozwolą społecznościom naukowym w tych państwach uzyskać więcej informacji na temat płynących z grantów ERBN korzyści dla naukowców z tego regionu, a także zwiększyć uczestnictwo nieodkrytych jeszcze tamtejszych talentów w programach ERBN.

Agencja Wykonawcza we współpracy z członkami grup przygotowała szereg dokumentów roboczych obejmujących analizy i kluczowe wnioski na temat konkretnych kwestii podejmowanych przez grupy robocze i stałe komitety.

Główne działania związane z pracą tych grup roboczych w 2014 r. obejmowały:

Innowacje i kontakty z przemysłem: W lipcu 2014 r. dziewięciu beneficjentów korzystających z dotacji ERBN na weryfikację poprawności projektu najpierw przeszło szkolenie, a następnie zostało poproszonych o przedstawienie swoich pomysłów dla inwestorów, w formie trzyminutowych prezentacji, przedstawicielom sieci obejmującej liderów w dziedzinie innowacji przemysłowych i akademickich, a także inwestorów kapitału podwyższonego ryzyka. Jest to druga tego rodzaju impreza organizowana przez ERBN we współpracy z firmą medialną ScienceBusiness. Pierwsza odbyła się w lutym 2013 r.

Otwarty dostęp: Zorganizowano sesję poświęconą otwartemu dostępowi i doskonałości naukowej w ramach wspólnych warsztatów ERBN i DNRF (duńska krajowa fundacja ds. badań naukowych) pt. "Wspieranie doskonałości naukowej w zmieniającym się świecie", które odbyły się w czerwcu jako wydarzenie towarzyszące Europejskiego Otwartego Forum Nauki (ESOF) 2014.

Następnie, we wrześniu, odbyły się dwudniowe warsztaty dotyczące zarządzania danymi badawczymi i ich wymiany, w których wzięło udział ponad 140 uczestników z całej Europy. Odbyły się też inne imprezy, takie jak kilka seminariów z udziałem przedstawicieli związanych z konkretną infrastrukturą umożliwiającą otwarty dostęp, taką jak repozytoria danych Dryad i figshare, oraz przedstawicielem fundacji OAPEN, która prowadzi platformę książek w otwartym dostępie, a także inicjatywy dotyczącej odtwarzalności Reproducibility Initiative. We współpracy z międzynarodowym stowarzyszeniem wydawców naukowych, technicznych i medycznych (International Association of Scientific, Technical & Medical Publishers) zorganizowano kolejne dwa seminaria, jedno poświęcone opłatom za czasopisma, a drugie publikacjom w formacie tekstu długiego w środowisku cyfrowym.

Równowaga płci: Aby zaradzić temu, że w odpowiedzi na ogłoszenia o naborze wniosków ERBN wpływa niewiele wniosków od naukowców kobiet, w czerwcu 2014 r. Rada Naukowa ERBN przyjęła plan dotyczący równowagi płci na lata 2014-2020. Dokument, którego wstępną wersję opracowała grupa robocza ds. równowagi płci, powstał w celu dalszej realizacji celów planu roboczego ERBN dotyczącego równowagi płci na lata 2007-2013.

Ponadto grupa robocza ds. równowagi płci zamówiła niezależne badanie, w ramach projektu ERCAREER, którego celem jest przyjrzenie się różnicom i podobieństwom we wzorach i ścieżkach karier naukowców - kobiet i mężczyzn - korzystających z dotacji ERBN oraz wydanie zaleceń w tym obszarze.

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.
ODPOWIEDŹ AGENCJI
11.
Agencja wzięła pod uwagę sprawozdanie Trybunału i wprowadzi w życie zamieszczone w nim uwagi dotyczące mechanizmów kontroli wewnętrznej.
1 Dz.U. L 9 z 12.1.2008, s. 15.
2 Do celów informacyjnych w załączniku skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 38-42 regulaminu finansowego Agencji.
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 87-92 regulaminu finansowego Agencji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.