Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (wcześniej Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.309.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 grudnia 2007 r.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (wcześniej Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii) za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Agencji

(2007/C 309/02)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (wcześniej Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii, zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1035/97 z dnia 2 czerwca 1997 r.(1) i rozporządzenia Rady (WE) nr 168/2007 z dnia 15 lutego 2007 r.(2), które rozszerzyło zakres jej kompetencji. Do głównych zadań Agencji należy dostarczanie Unii i państwom członkowskim wiarygodnych informacji na temat rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu w Unii Europejskiej oraz współpraca w tych dziedzinach z Radą Europy.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2006 r.(4) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 1035/97 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Agencja przeniosła 235.000 euro z rezerwy operacyjnej (tytuł III) do tytułu I (wydatki na personel), aby pokryć zwiększone koszty związane z pracownikami tymczasowymi. Uzasadnienia tego przesunięcia tego nie udokumentowano zgodnie z przepisami art. 23 ust. 3 rozporządzenia finansowego Agencji.

8. W 2006 r. Agencja zdecydowała, że poniesie pełne koszty nauki szkolnej dzieci swoich pracowników. Nie zastosowała jednak przepisów art. 3 załącznika VII do regulaminu pracowniczego. W 2006 r. dokonano płatności, mimo że Zarząd nie podjął takiej decyzji ani nie podpisano formalnych umów z odpowiednimi szkołami lokalnymi(5).

9. W maju 2006 r. dyrektor zatwierdził procedury rekrutacji pracowników Agencji. Pod kilkoma względami procedury te nie były zgodne z zasadami i celami regulaminu pracowniczego, ponieważ nie zapewniały przestrzegania zasady parytetu w składzie komisji rekrutacyjnej i sporządzania list rezerwowych w porządku alfabetycznym ani też realnej możliwości odwołania się kandydatom odrzuconym podczas etapu wstępnej oceny.

10. W jednym z przetargów mających na celu zawarcie umowy ramowej(6) Agencja otrzymała dwie oferty. Jedną z nich komisja przetargowa odrzuciła, twierdząc, że nadesłano ją po upływie terminu, co nie było zgodne z prawdą. Zamówienie udzielono drugiemu oferentowi, mimo że uzyskał on bardzo niską ocenę za jakość.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 151 z 10.6.1997, str. 6.

(2) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, str. 1.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 11 maja 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 1 lipca 2007 r.

(5) Kwota czesnego (za rok szkolny 2006/2007) przyjęta do zwrotu w 2006 r.: 31.340 euro.

(6) O szacowanej wartości na 4 lata: 400.000 euro.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń)

grafika

Tabela 2

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Wiedeń) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Rezerwa została uwzględniona w tytule III i przeznaczona na cele ogólne. Agencja umieściła rezerwę między różnymi tytułami budżetowymi w budżecie na 2007 r. Agencja dołoży jednak szczególnych starań, aby w pełni uzasadnić i udokumentować dokonane przeniesienia.

8. Agencja przystąpi do podpisania umów z odpowiednimi lokalnymi szkołami. W październiku 2007 r. decyzja zostanie przedstawiona Zarządowi do przyjęcia.

9. Mimo że załącznik III regulaminu pracowniczego nie ma zastosowania do innych pracowników Wspólnot Europejskich, agencja zaproponuje zarządowi - pod warunkiem zakończenia na czas konsultacji ze służbami Komisji - przyjęcie podczas posiedzenia w październiku 2007 r. nowych przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego w jak największym stopniu uwzględniających uwagi Trybunału.

10. Agencja podejmie środki w celu uniknięcia powtórzenia sytuacji opisanej przez Trybunał.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.