Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2015.409.353
Akt nienormatywnySPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 8 : |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor wykonawczy zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji, po tym jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Agencji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 11 . |
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 września 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2013 | Agencja jest odpowiedzialna za organizację eksploatacji i zarządzanie eksploatacją europejskiego systemu wspomagania satelitarnego EGNOS, który jest pierwszym ogólnoeuropejskim systemem nawigacji satelitarnej. Na podstawie zawartej z Komisją umowy o delegowaniu zadań Agencja podpisała umowę o eksploatacji systemu EGNOS w latach 2014-2021 na kwotę około 588 mln euro. Wprawdzie nie ma zastrzeżeń co do konkurencyjnego charakteru postępowania o udzielenie zamówienia, jednak zastosowane na pierwszym etapie postępowania kryterium kwalifikowalności, na podstawie którego wykluczono zgłoszenia konsorcjów, nie było zgodne z przepisami wykonawczymi do rozporządzenia finansowego (1) (2). | nie dotyczy |
2013 | Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był zbliżony do 100 % we wszystkich tytułach. W tytule II (wydatki administracyjne) stwierdzono jednak wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wynoszący 1,8 mln euro (52 %). Było to głównie związane z umowami szczegółowymi na kwotę 0,9 mln euro, które zostały podpisane pod koniec roku, po zatwierdzeniu dopiero we wrześniu budżetu korygującego, który zapewnił Agencji dodatkowe środki finansowe. Dalsze 0,4 mln euro związane jest z usługami, które zostały zrealizowane przez dostawców, lecz za które nie otrzymano faktur w 2013 r. | nie dotyczy |
(1) Art. 116 ust. 6 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1). (2) Art. 121 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1). |
ZAŁĄCZNIK II
Agencja Europejskiego GNSS (Praga) Kompetencje i zadania
Agencja Europejskiego GNSS (Praga) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu | Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia |
Kompetencje Agencji (rozporządzenie (UE) nr 512/2014 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010) | Cele - Przyczynianie się do zrealizowania w pełni operacyjnych europejskich systemów nawigacji satelitarnej utworzonych w ramach programów EGNOS i Galileo. Zadania - Wspieranie akredytacji programów w zakresie bezpieczeństwa w imieniu Rady Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa, - prowadzenie operacji w obrębie centrów monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo, - udział w przygotowaniach do komercyjnego udostępnienia systemów, w tym w niezbędnej analizie rynku, - wykonywanie innych zadań powierzonych Agencji przez Komisję na mocy umów o delegowaniu, szczególnie zadań dotyczących eksploatacji programów EGNOS i Galileo oraz promujących aplikacje i usługi na rynku nawigacji satelitarnej. |
Zarządzanie | Rada Administracyjna Skład - Po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego, - czterech przedstawicieli Komisji, - jeden przedstawiciel Parlamentu Europejskiego bez prawa głosu, - po jednym przedstawicielu WP i ESA, zapraszanych w charakterze obserwatorów. Zadania - Mianuje dyrektora wykonawczego, - sprawuje władzę dyscyplinarną wobec dyrektora wykonawczego, - przyjmuje wieloletni program prac, - przyjmuje roczny program prac, - wykonuje obowiązki związane z budżetem, - nadzoruje działalność centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo, - przyjmuje uzgodnienia dotyczące wprowadzenia w życie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, - zatwierdza ustalenia dotyczące uczestnictwa państw trzecich i organizacji międzynarodowych, - przyjmuje procedury techniczne niezbędne do wykonywania jej zadań, |
- przyjmuje przepisy szczególne niezbędne do wprowadzenia w życie prawa dostępu do dokumentów, - przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności i planów Agencji, - zapewnia odpowiednie działania następcze dotyczące ustaleń i zaleceń wydanych w następstwie przeprowadzenia ocen i audytów, - udziela dyrektorowi wykonawczemu porad w zakresie porozumień w sprawie delegowania eksploatacji programów EGNOS i Galileo, - zatwierdza porozumienia robocze między Agencją a ESA, - zatwierdza strategię w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, - zatwierdza struktury organizacyjne Agencji, - przyjmuje i publikuje swój regulamin. Dyrektor wykonawczy Mianowany przez Radę Administracyjną. Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa Skład - Po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego, - jeden przedstawiciel Komisji, - jeden przedstawiciel WP, - jeden przedstawiciel ESA zapraszany w charakterze obserwatora. Zadania: Występując jako organ udzielający akredytacji w zakresie bezpieczeństwa w stosunku do systemów europejskiego GNSS, Rada między innymi: - wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, - ma prawo odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, - opracowuje i zatwierdza część wieloletniego programu prac dotyczącą akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i niezbędnych do realizacji tych działań zasobów ludzkich i finansowych, - opracowuje i zatwierdza część rocznego programu prac dotyczącą akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i niezbędnych do realizacji tych działań zasobów ludzkich i finansowych, - opracowuje i zatwierdza część rocznego sprawozdania dotyczącą akredytacji w zakresie bezpieczeństwa i niezbędnych do realizacji tych działań zasobów ludzkich i finansowych, - definiuje i zatwierdza strategię akredytacji w zakresie bezpieczeństwa, - podejmuje decyzje związane z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa, - analizuje i zatwierdza dokumentację związaną z akredytacją w zakresie bezpieczeństwa, - doradza Komisji przy opracowywaniu projektów aktów dotyczących bezpieczeństwa systemów i i ich funkcjonowania, - analizuje i zatwierdza ocenę ryzyka dla bezpieczeństwa i współpracuje z Komisją, aby zdefiniować środki ograniczania ryzyka, | |
- sprawdza wdrażanie środków bezpieczeństwa w odniesieniu do akredytacji w zakresie bezpieczeństwa, - przyjmuje wybór zatwierdzonych produktów i środków chroniących przed podsłuchem oraz zatwierdzonych produktów kryptograficznych wykorzystywanych do zapewnienia bezpieczeństwa, - zatwierdza lub uczestniczy we wspólnym zatwierdzaniu połączeń systemów europejskiego GNSS z innymi systemami, - ustala z odpowiednimi państwami członkowskimi szablon kontroli dostępu, - informuje Komisję o dokonanej przez siebie ocenie ryzyka i doradza Komisji w sprawie postępowania z ryzykiem szczątkowym, - na wyraźny wniosek Rady wspiera ją - w ścisłej współpracy z Komisją - we wdrażaniu wspólnego działania, - prowadzi konsultacje niezbędne do wykonywania jej zadań, - przyjmuje i publikuje swój regulamin. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. | |
Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) | Budżet ostateczny Dotacja unijna w kwocie 25,3 (53,3) mln euro pochodząca z dotacji operacyjnej Komisji w ramach tytułów I (koszty osobowe), II (koszty administracyjne) oraz III (główna działalność operacyjna). Ponadto Agencja zarządza działalnością operacyjną w imieniu Komisji Europejskiej. Działalność ta jest związana z eksploatacją i komercyjnym udostępnieniem systemów EGNOS i Galileo. Poziom otwartych zobowiązań, którymi Agencja zarządzała do końca 2014 r., wynosił dla tego typu działalności 694,3 (66,8) mln euro. Płatności, którymi zarządzano, związane z oddelegowaną działalnością wyniosły 130,7 (9,8) mln euro w 2014 r. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r. Stanowiska zatwierdzone: 96 (77) Stanowiska obsadzone: 96 (59) Inne stanowiska: 35 (35) Łączna liczba pracowników: 131 (94), w tym wykonujący zadania: - operacyjne: 107 (43), - administracyjne i pomocnicze: 24 (37). |
Produkty i usługi w roku 2014 | Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo (akredytacja w zakresie bezpieczeństwa systemów i obiektów, specjalne wymogi bezpieczeństwa systemu Galileo, działania związane z organem ds. dystrybucji produktów kryptograficznych i specjalną komórką Flight Key Cell (FKC)). Wsparcie dla usługi publicznej o regulowanym dostępie i jej projektów pilotażowych oraz zamówienia na odbiorniki w wersji przedoperacyjnej. Centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo (GSMC) Przygotowanie centrów monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo. Zapewnienie systemu GSMC Nucleus. Rozwój rynku Analiza rynku i publikacja sprawozdań dotyczących rynku GNSS. Gotowość rynkowa do wprowadzenia usług wstępnych Galileo. Działania na rzecz rozwoju rynku skierowane do producentów odbiorników i mające na celu zwiększenie udziału systemu Galileo w rynkach konsumenckich i specjalistycznych. Wdrożenie harmonogramów przyjmowania systemu EGNOS na wszystkich priorytetowych rynkach ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa i transportu drogowego. Zarządzanie projektami w ramach 7. programu ramowego na rzecz badań naukowych. Maksymalne wykorzystanie rezultatów projektów i osiągnięcie celów strategicznych. Rozpowszechnianie rezultatów prac badawczych i rozwojowych. Eksploatacja systemów EGNOS i Galileo Działania przygotowawcze do eksploatacji systemu Galileo. Eksploatacja systemu EGNOS i zapewnienie jego usług. Działalność ośrodka informacyjnego dla centrum usług GNSS. Administracja ogólna Działania informacyjne, w tym komunikaty rynkowe w zakresie EGNOS, budowanie świadomości na temat usługi publicznej o regulowanym dostępie oraz inne. |
Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję. |
Jest to jednak zgodne z postanowieniami ośmioletniej umowy o świadczenie usług EGNOS (umowa o świadczenie usług), która została podpisana w wyniku rozstrzygnięcia przetargu z grupą ESSP - tj. organizacją z branży posiadającą niezależnie ustanowioną infrastrukturę, oferującą - w ocenie zamawiającego - najlepszą jakość i najlepszą cenę (kryterium ekonomiczne) usług będących przedmiotem zamówienia. Różnica w końcowej punktacji między zwycięzcą a drugim w kolejności oferentem wyniosła ok. dziesięć milionów euro.
Rodzaj przedmiotowej umowy o świadczenie usług - umowa o bezpośrednie świadczenie pojedynczej usługi - został wybrany w celu spełnienia wymogu zapewnienia ciągłości świadczenia usługi związanej z bezpieczeństwem życia (Safety-of-Life, SoL) w oparciu o dopuszczony/certyfikowany system, przy czym umowa funkcjonuje skutecznie jako umowa ramowa (UR): umowa główna o świadczenie usług stanowiąca UR + umowa szczegółowa nr 1 (dotycząca ciągłości świadczenia usługi) i wszelkie zmiany stanowiące dodatkowe umowy szczegółowe wchodzące w zakres UR. Dlatego opiewająca na 6,3 miliona euro zmiana umowy o świadczenie usług dotycząca zakupu i serwisu 14 odbiorników satelitarnych oraz 14 nadajników sygnału nie może być traktowana jako osobne zamówienie i wynikająca z niego umowa, lecz jako integralna i nieodłączna część umowy o świadczenie usług niezbędna do utrzymania funkcjonowania dopuszczonego systemu i świadczenia usługi SoL zgodnie z warunkami obowiązkowej certyfikacji. Z powyższego wynika, że należy również respektować swobodnie wybraną infrastrukturę przemysłową określoną w głównej umowie o świadczenie usług.
Na podstawie wyników tej oceny Agencja planuje, z jednej strony, zwrócić się do ubezpieczycieli o przedstawienie ofert ewentualnych składek, a z drugiej, ocenić budżet dostępny na wprowadzenie rozwiązania polegającego na samo-ubezpieczeniu.
Wynik wyżej wspomnianego działania będzie stanowił podstawę oceny opłacalności ewentualnej decyzji o ubezpieczeniu się.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.