Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2013.365.261
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Agencji Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji
(2013/C 365/36)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 6 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 7 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 8 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 9 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 10 , na podstawie przeprowadzonej |
przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. 6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. 7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący |
się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 24 września 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | W ramach przeprowadzonych na zlecenie Agencji przez zewnętrzną firmę audytorską kontroli ex post dotyczących płatności dotacji dokonanych w latach poprzednich w ramach szóstego programu ramowego na rzecz badań naukowych i rozwoju (6. PR)(1) w wielu przypadkach zakwestionowano wysokość kosztów deklarowanych przez beneficjentów. Szacowano, że na koniec 2011 r. kwoty sporne wynosiły 1,7 mln euro, czyli 5 % dotacji objętych kontrolą. | zrealizowane |
2011 | W 2011 r. Agencja dokonała płatności dotacji w ramach siódmego programu ramowego na rzecz badań naukowych i rozwoju (7. PR) na sumę 5,8 mln euro. W ramach weryfikacji wydatków deklarowanych przez beneficjentów (podmioty prywatne i publiczne realizujące badania naukowe) Agencja, mimo przeprowadzania kontroli racjonalności, zwykle nie wymaga dokumentacji towarzyszącej, która pozwoliłaby ograniczyć ryzyko niewykrycia wydatków niekwalifikowalnych. | w trakcie realizacji |
2011 | W 2011 r. płatności na sumę 4,8 mln euro (22 % kwot wypłaconych w ciągu roku) zostały dokonane po terminach określonych w rozporządzeniu finansowym(2). | zrealizowane |
(1) Kontrola objęła 50 % wszystkich dotacji w ramach drugiego i trzeciego naboru projektów w 6. PR (65,3 mln euro). (2) Przeciętne opóźnienie wyniosło 9 dni. |
ZAŁĄCZNIK II
Agencja Europejskiego GNSS (Praga) Kompetencje i zadania
Agencja Europejskiego GNSS (Praga) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu | Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. |
Kompetencje Agencji (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 912/2010) | Cele przyczynianie się do zrealizowania w pełni operacyjnych europejskich systemów nawigacji satelitarnej utworzonych w ramach programów EGNOS i Galileo. Zadania - zapewnianie akredytacji programów w zakresie bezpieczeństwa, - zapewnianie funkcjonowania centrów monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo, - gwarantowanie funkcjonowania centrów monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo, - udział w przygotowaniach do komercyjnego udostępnienia systemów, w tym w niezbędnej analizie rynku, - wykonywanie innych zadań, które mogą zostać jej powierzone przez Komisję, np. promowanie zastosowań i usług na rynku nawigacji satelitarnej oraz zapewnienie certyfikacji komponentów systemu przez właściwe i należycie upoważnione organy certyfikacyjne. |
Zarządzanie | Rada Administracyjna Skład - po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, - pięciu przedstawicieli Komisji Europejskiej, - przedstawiciel Parlamentu Europejskiego bez prawa głosu, - po jednym przedstawicielu Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa i Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), zapraszanych w charakterze obserwatorów. Zadania - mianuje dyrektora wykonawczego, - przyjmuje roczny program prac, - przygotowuje oszacowanie dochodów i wydatków, - przyjmuje budżet, - wydaje opinię na temat ostatecznego sprawozdania finansowego Agencji, - nadzoruje działalność centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo, - sprawuje władzę dyscyplinarną wobec dyrektora wykonawczego, - przyjmuje przepisy szczególne niezbędne do wprowadzenia w życie prawa dostępu do dokumentów Agencji, - przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności i planów Agencji. Dyrektor wykonawczy Mianowany przez Radę Administracyjną. Rada Akredytacji w zakresie Bezpieczeństwa Skład - po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, - jeden przedstawiciel Komisji, - jeden przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, - jeden przedstawiciel ESA zapraszany w charakterze obserwatora. Zadania Występowanie jako organ udzielający akredytacji w zakresie bezpieczeństwa w stosunku do systemów europejskiego GNSS. Kontrola zewnętrzna Europejski Trybunał Obrachunkowy. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. |
Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) | Ostateczny budżet 20,8 (38,7) mln euro, na które składa się dotacja unijna w kwocie 12,9 (8,2) mln euro pochodząca z dotacji operacyjnej Komisji oraz 7,9 (30,5) mln euro środków operacyjnych pochodzących z Komisji. Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r. Stanowiska zatwierdzone: 44 (29) Stanowiska obsadzone: 39 (28) Inne stanowiska: 29 (14) Łączna liczba pracowników: 68 (42), z czego wykonujący zadania: - operacyjne: 34 (20) - administracyjne i pomocnicze: 23 (14) - mieszane: 11 (8) |
Produkty i usługi w roku 2012 | Programy Wsparcie Komisji Europejskiej przy realizacji programów EGNOS i Galileo. Bezpieczeństwo systemów Bezpieczeństwo systemów (akredytacja w zakresie bezpieczeństwa systemów i obiektów, specjalne wymogi bezpieczeństwa systemu Galileo, działania związane ze specjalną komórką Flight Key Cell (FKC)). Wsparcie dla usługi publicznej o regulowanym dostępie (przygotowanie segmentu dla użytkowników). Przygotowanie centrum monitorowania bezpieczeństwa systemu Galileo. Wykorzystanie systemów EGNOS i Galileo Działania przygotowawcze do wykorzystania systemów EGNOS i Galileo. |
Rozwój rynku | |
Analiza rynku i publikacja sprawozdań dotyczących rynku GNSS. | |
Gotowość rynkowa na wprowadzenie usług wstępnych Galileo. | |
Działania na rzecz rozwoju rynku skierowane do producentów odbiorników i mające na celu zwiększenie udziału systemu Galileo w rynkach konsumenckich i specjalistycznych. | |
Wdrożenie harmonogramów przyjmowania systemu EGNOS na wszystkich priorytetowych rynkach ze szczególnym uwzględnieniem lotnictwa, transportu morskiego i kolejowego. | |
Przygotowanie europejskiego ośrodka informacyjnego dla centrum usług GNSS. | |
Informowanie i kampanie informacyjne - portal informacyjny EGNOS, strony internetowe GSA, organizowanie imprez (konferencja "European Space Solutions" w Londynie). | |
Badania i rozwój | |
Zarządzanie projektami w ramach 7. programu ramowego na rzecz badań naukowych (pierwszy, drugi i trzeci nabór projektów). | |
Maksymalne wykorzystanie rezultatów projektów i osiągnięcie celów strategicznych. | |
Rozpowszechnianie rezultatów prac badawczych i rozwojowych. | |
Źródło: informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
Jeśli w 2012 r. nie miałyby miejsca te wyjątkowe okoliczności, procent przeniesień w tytule II stanowiłby około 14 % środków.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.