Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2013.365.1
Akt nienormatywnydotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Agencji
(2013/C 365/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2013 r.)
WPROWADZENIE
INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał: |
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 4 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 5 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2012 r.; jak również |
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania kierownictwa |
4. Na mocy art. 33 i 43 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 6 kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw: |
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 7 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach. |
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - wszczynanie postępowań sądowych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych. |
Zadania Trybunału |
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 8 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone celem zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. |
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2012 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
UWAGI DOTYCZĄCE LEGALNOŚCI I PRAWIDŁOWOŚCI TRANSAKCJI
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM
INNE UWAGI
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 10 września 2013 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Rok | Uwagi Trybunału | Działania naprawcze (zrealizowane / w trakcie realizacji / niepodjęte / brak danych lub nie dotyczy) |
2011 | Wysoki poziom środków niewykorzystanych oraz środków przeniesionych, jak również niski poziom płatności wskazują na niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu i stanowią naruszenie budżetowej zasady jednoroczności. | w trakcie realizacji |
2011 | Przejrzystość procedur naboru pracowników wymaga dalszej poprawy. Na przykład w ogłoszeniach o wolnych stanowiskach nie podano maksymalnej liczby kandydatów na liście rezerwowej ani nie wspomniano o możliwości odwołania się. Ponadto pytania na egzaminy pisemne i rozmowy kwalifikacyjne ani ich wagi nie zostały określone przed rozpoczęciem przeglądu kandydatur. | w trakcie realizacji |
2011 | W 2011 r. Agencja wypłaciła diety dzienne w kwocie 10.839 euro oddelegowanym ekspertom będącym obywatelami kraju, w którym mieści się siedziba Agencji. Płatność ta nie jest zgodna z przepisami dotyczącymi oddelegowania ekspertów krajowych przyjętymi przez zarząd Agencji, które przewidują przyznawanie takich dodatków jedynie pracownikom zatrudnionym na czas określony niebędącym obywatelami państwa członkowskiego, w którym są zatrudnieni. Płatności takie są nieprawidłowe. | zrealizowane |
ZAŁĄCZNIK II
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Lublana) Kompetencje i zadania
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Lublana) Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu (art. 114 (poprzedni art. 95 TWE) oraz art. 194 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) | Parlament Europejski oraz Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, przyjmują środki dotyczące zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego. W ramach ustanawiania lub funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz z uwzględnieniem potrzeby zachowania i poprawy środowiska naturalnego, polityka Unii dotycząca energetyki ma na celu, w duchu solidarności między państwami członkowskimi: a) zapewnienie funkcjonowania rynku energii; b) zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w Unii; c) wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii, jak również rozwoju nowych i odnawialnych form energii; oraz d) wspieranie wzajemnych połączeń między sieciami energii. Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, ustanawiają środki konieczne do osiągnięcia powyższych celów. Środki te są przyjmowane po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów. |
Kompetencje Agencji (jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009; rozporządzeniu Komisji (UE) nr 838/2010; rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 | Cele Celem Agencji jest wspieranie krajowych organów regulacyjnych w wykonywaniu, na poziomie Unii, zadań regulacyjnych, które wykonują one w państwach członkowskich, oraz koordynacja - w razie potrzeby - działań tych organów. Zadania - uzupełnianie i koordynowanie pracy krajowych organów regulacyjnych, - uczestniczenie w tworzeniu zasad dotyczących sieci europejskich, - podejmowanie, pod pewnymi warunkami, wiążących decyzji indywidualnych dotyczących warunków dostępu do infrastruktury transgranicznej i jej bezpieczeństwa operacyjnego, - doradzanie instytucjom europejskim w różnych kwestiach związanych z energią, - monitorowanie rozwoju rynków energii i składanie sprawozdań w tej kwestii, - formułowanie wniosków do Komisji UE na temat rocznej kwoty rekompensat z tytułu udostępniania infrastruktury dla transgranicznej wymiany energii elektrycznej w ramach mechanizmu ITC, - współpraca z krajowymi organami regulacyjnymi, Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW), właściwymi organami finansowymi państw członkowskich oraz - w stosownych przypadkach - z krajowymi organami ds. konkurencji w celu monitorowania hurtowych rynków energii, - dokonywanie oceny działania i przejrzystości różnych kategorii rynków i sposobów prowadzenia obrotu, oraz - wydawanie Komisji zaleceń dotyczących zasad rynkowych, księgowania transakcji, zamówień handlowych, standardów i procedur, które mogłyby poprawić integralność i funkcjonowanie rynku wewnętrznego. |
Zarządzanie | Rada administracyjna |
Skład | |
Dwaj członkowie wyznaczeni przez Parlament Europejski, dwaj członkowie wyznaczeni przez Komisję oraz pięciu członków wyznaczonych przez Radę. Każdy członek ma swojego zastępcę. | |
Zadania | |
Rada administracyjna przyjmuje roczny program i budżet Agencji oraz nadzoruje ich wykonanie. | |
Dyrektor | |
Jest powoływany przez radę administracyjną po uzyskaniu pozytywnej opinii rady organów regulacyjnych, z listy kandydatów przedstawionych przez Komisję. | |
Rada organów regulacyjnych | |
Skład | |
Wysoki rangą przedstawiciel organów regulacyjnych z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji bez prawa głosu. Każdy członek ma swojego zastępcę mianowanego przez krajowy organ regulacyjny z każdego państwa członkowskiego. | |
Zadania | |
- przedstawianie dyrektorowi opinii dotyczących opinii, zaleceń i decyzji, których przyjęcie jest rozpatrywane, | |
- udzielanie dyrektorowi wskazówek dotyczących wykonywania przez niego swoich zadań, | |
- wydawanie opinii dla rady administracyjnej dotyczącej kandydata, który ma zostać powołany na stanowisko dyrektora, oraz | |
- zatwierdzanie programu prac Agencji. | |
Kontrola zewnętrzna | |
Europejski Trybunał Obrachunkowy. | |
Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu | |
Parlament Europejski działający na zalecenie Rady. | |
Środki udostępnione Agencji w roku 2012 (2011) | Budżet na rok 2012 (2011) 7,2 (4,8) mln euro |
Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2012 r. (2011) | |
Liczba stanowisk w planie zatrudnienia: 43 (40) | |
Stanowiska obsadzone na dzień 31 grudnia: 42 (39) | |
Inni pracownicy: 14 (12) | |
Łączna liczba pracowników: 57 (39), z czego wykonujący zadania: | |
- operacyjne: 34 (28) | |
- administracyjne: 23 (11) | |
Produkty i usługi w roku 2012 | - dwa dokumenty zawierające wytyczne ramowe (energia elektryczna: ramowe wytyczne dotyczące bilansowania; gaz: ramowe wytyczne dotyczące interoperacyjności); konsultacje publiczne organizowane zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 713/2009, w tym warsztaty, |
- kodeksy sieci | |
a) trzy uzasadnione opinie dotyczące kodeksów sieci (energia elektryczna: kodeks sieci dotyczący wymagań w zakresie podłączenia do sieci przesyłowej, mający zastosowanie do wszystkich wytwórców energii, oraz kodeks sieci dotyczący alokacji zdolności przesyłowej i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi; gaz: kodeks sieci dotyczący mechanizmu alokacji zdolności przesyłowej); | |
b) dwa zalecenia z zastrzeżeniem dotyczące kodeksów sieci (oba na temat kodeksu sieci gazowej dotyczącego mechanizmu alokacji zdolności przesyłowej); | |
- opinia dotycząca programu prac ENTSOG na rok 2012, | |
- opinia dotycząca prognozy ENTSOG na temat dostaw zimą 2011-2012, | |
- opinia dotycząca prognozy ENTSOG na temat dostaw latem 2012 r., | |
- opinia dotycząca rocznego programu prac ENTSOG na 2013 r., | |
- opinia dotycząca dziesięcioletniego planu rozwoju sieci (TYNDP) ENTSOE z 2012 r., | |
- opinia dotycząca sprawozdania ENTSOE na temat prognoz na lato 2012 r. i przeglądu zimowego 2011/2012, | |
- opinia dotycząca sprawozdania rocznego ENTSOE za 2011 r., | |
- wspólne sprawozdanie ACER i Rady Europejskich Regulatorów Energetyki (CEER) z monitorowania rynku (art. 11 rozporządzenia (WE) nr 713/2009) opublikowane w dniu 29 listopada; prezentacja odbyła się w Brukseli, | |
- zalecenie w sprawie art. 2 ust. 1 lit. n) wniosku Komisji dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych uchylającej dyrektywę 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (COM(2011) 656 final), | |
- przyjęcie zalecenia w sprawie księgowania transakcji z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 (rozporządzenie w sprawie integralności i przejrzystości rynku energii - REMIT), | |
- przyjęcie decyzji w sprawie formatu rejestracji na mocy art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011, | |
- opublikowanie w dniu 28 września 2012 r. drugiego wydania wytycznych co do stosowania definicji wymienionych w art. 2 rozporządzenia REMIT, | |
- pomyślne zawarcie trzech umów ramowych dotyczących wykonania rozporządzenia REMIT, | |
- opublikowanie w marcu przeglądu statusu inicjatyw regionalnych za 2011 r., | |
- opublikowanie w internecie trzech sprawozdań kwartalnych dotyczących regionalnych inicjatyw gazowych i czterech dotyczących regionalnych inicjatyw energetycznych, | |
- utworzenie dwóch nowych grup roboczych Agencji (ds. wdrożenia, monitorowania i procedur oraz ds. integralności i przejrzystości rynku) i zaktualizowanie zasad działania grup roboczych, | |
- organizacja corocznej konferencji "Rola ACER w urzeczywistnianiu wewnętrznego rynku energii"; w konferencji wzięło udział 220 uczestników. | |
Źródło: informacje przekazane przez Agencję. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.