Sprawozdanie dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.342.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 grudnia 2010 r.

SPRAWOZDANIE

dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa

(2010/C 342/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 grudnia 2010 r.)

WPROWADZENIE

1. Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS, z siedzibą w Brukseli, zostało ustanowione w grudniu 2007 r.(1) na okres 10 lat.

2. Członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, Belgię, Danię, Niemcy, Estonię, Irlandię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Włochy, Węgry, Holandię, Austrię, Portugalię, Rumunię, Słowenię, Finlandię, Szwecję, Zjednoczone Królestwo, oraz ARTEMISIA - stowarzyszenie reprezentujące przedsiębiorstwa i inne organizacje badawcze działające w obszarze systemów wbudowanych w Europie. Pod koniec 2009 r. do Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS dołączyły Cypr, Republika Czeska, Łotwa i Norwegia.

3. Nadrzędnym celem Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS jest opracowanie oraz realizacja programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań, tak aby wzmocnić konkurencyjność i zrównoważony rozwój w Europie oraz umożliwić powstawanie nowych rynków i zastosowań społecznych (zob. tabela).

4. Maksymalny wkład UE do Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS na pokrycie bieżących kosztów i działalności badawczej w wysokości 420 mln euro ma być wypłacany z budżetu siódmego programu ramowego w zakresie badań naukowych. Stowarzyszenie ARTEMISIA wnosi wkład w wysokości 30 mln euro na pokrycie bieżących kosztów. Państwa członkowskie ARTEMIS wnoszą wkłady rzeczowe na pokrycie bieżących kosztów (umożliwiając realizację projektów) oraz wnoszą wkłady finansowe w kwocie co najmniej 1,8 razy większej od wkładu Unii Europejskiej. Organizacje badawcze uczestniczące w projektach również wnoszą wkłady rzeczowe.

5. Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS rozpoczęło niezależną działalność w dniu 26 października 2009 r.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
6. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(2) Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS obejmujące "sprawozdanie finansowe"(3) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(4) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
7. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5).
Zadania dyrektora
8. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS(6), na własną odpowiedzialność oraz w ramach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za wdrożenie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości, wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania Trybunału
9. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
10. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
11. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje wykazane w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego.
12. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
13. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Wspólnego Przedsiębiorstwa na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z jego regulaminem finansowym.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
14. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

15. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu

16. Ostateczny budżet zawierał środki na zobowiązania w wysokości 46 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 8 mln euro. Wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 81 % i 20 %. Stosunkowo niski wskaźnik wykorzystania środków na płatności jest odzwierciedleniem fazy rozruchu, w której znajduje się program badawczy ARTEMIS.

Prezentacja sprawozdania finansowego: wkłady członków

17. Trybunał odnotowuje, że działania wspólnych przedsiębiorstw UE są finansowane z wkładów członków, a wspólne przedsiębiorstwa nie mają kapitału jako takiego. Trybunał zalecił wyraźne przedstawienie tej szczególnej cechy wspólnych przedsiębiorstw w sprawozdaniu finansowym.

18. Trybunał przyjmuje zatem z zadowoleniem fakt, że zgodnie z zasadą rachunkowości UE nr 1 (rachunkowość grupowa) wkłady członków wykazuje się po stronie aktywów netto w bilansie wspólnych przedsięwzięć i że dodatkowe informacje dotyczące charakteru wkładów znajdują się w uwagach do sprawozdania.

19. Trybunał uważa, że należy w jak największym stopniu zharmonizować sprawozdania finansowe wspólnych przedsiębiorstw i odnotowuje zamiar wydania przez Komisję szczegółowych wytycznych dla wspólnych przedsiębiorstw w tej kwestii.

INNE KWESTIE

Systemy kontroli wewnętrznej

20. Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS znajduje się w fazie rozruchu i nie wprowadziło w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji finansowej w 2009 r. Pod koniec 2009 r. podstawowe procesy operacyjne działalności nie zostały jeszcze sformalizowane i zatwierdzone przez księgowego, czego wymaga regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS.

21. Konieczne są w szczególności dalsze prace w zakresie dokumentacji procesów i działań IT oraz identyfikacji zagrożeń informatycznych. W 2009 r. Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS nie opracowało także planu ciągłości działania ani polityki ochrony danych.

Brak umowy z państwem przyjmującym

22. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia Rady (WE) nr 74/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS, pomiędzy Wspólnym Przedsiębiorstwem ARTEMIS a Belgią powinna zostać zawarta umowa w sprawie lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, które Belgia jako kraj przyjmujący ma zapewnić Wspólnemu Przedsiębiorstwu ARTEMIS. Do końca 2009 r. taka umowa nie została jednak zawarta.

Jednostka audytu wewnętrznego i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

23. Artykuł 73 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS stanowi, że powinno ono posiadać jednostkę audytu wewnętrznego, która musi spełniać odpowiednie standardy międzynarodowe. Jednakże do końca 2009 r. ten ważny element systemu kontroli wewnętrznej nie został ustanowiony.

24. Jak stwierdzono w opiniach Trybunału nr 4/2008 w sprawie regulaminu finansowego Europejskiego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz nr 2/2010 w sprawie przepisów finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, Trybunał uważa, że należy doprecyzować obecne zapisy w statucie Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS dotyczące roli audytora wewnętrznego Komisji.

25. Artykuł 10 statutu Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS stanowi, że funkcje wewnętrznego audytora Komisji powinny być wykonywane w ramach odpowiedzialności Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsiębiorstwa. Takie rozwiązanie jest odpowiednie dla jednostki audytu wewnętrznego działającej w ramach Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS, lecz nie w przypadku audytora wewnętrznego Komisji, którego obowiązki związane są z całym ogólnym budżetem UE.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę II, której przewodniczył Morten LEVYSOHN, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 20 października 2010 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 52).

(2) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.

(3) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne dodatkowe informacje.

(4) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Regulamin finansowy Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS przyjęty decyzją Rady Zarządzającej z dnia 18 grudnia 2008 r.

(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, 72).

(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.

(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez organy UE sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości są określone w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008 r., s. 23), i w takiej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS.

(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

Tabela

Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS (Bruksela)

Zakres kompetencji Unii według TraktatuKompetencje Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 74/2008ZarządzanieŚrodki udostępnione Wspólnemu Przedsiębiorstwu ARTEMIS w 2009 r.Główne osiągnięcia w 2009 r.
Traktat

o funkcjonowaniu Unii

Europejskiej

Artykuł 187

(poprzednio art. 171 TWE)

Unia może zakładać wspólne przedsiębiorstwa lub tworzyć dowolne struktury niezbędne do skutecznej realizacji unijnych programów badawczych, rozwoju technologicznego i demonstracyjnych.

Cele

Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS przyczynia się do realizacji siódmego programu ramowego oraz tematu "Technologie informacyjno-komunikacyjne" programu szczegółowego "Współpraca". W szczególności przedsiębiorstwo to:

a) definiuje i realizuje "program badań" na rzecz rozwoju kluczowych technologii

w zakresie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności

i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych. Działania na rzecz realizacji programu badań zwane są dalej "działaniami badawczo-rozwojowymi";

b) wspiera realizację działań badawczo-rozwojowych, w szczególności poprzez przyznawanie środków finansowych uczestnikom projektów wybranych na podstawie zgodnych z zasadami konkurencji zaproszeń do składania wniosków;

c) promuje partnerstwo publiczno-prywatne mające na celu mobilizację i połączenie wysiłków unijnych, krajowych i prywatnych, aby zwiększyć łączne nakłady na badania

i rozwój w dziedzinie systemów wbudowanych oraz ułatwić współpracę sektora publicznego i prywatnego;

d) zapewnia synergię

i koordynację europejskich wysiłków badawczo-rozwojowych w dziedzinie systemów wbudowanych, w tym - tam, gdzie może to przynieść dodatkowe korzyści - stopniowe włączanie do Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS powiązanych działań w tej dziedzinie, realizowanych obecnie w ramach międzyrządowych struktur badawczo-rozwojowych (Eureka);

e) propaguje zaangażowanie MŚP w swoje działania zgodnie z celami siódmego programu ramowego.

Zadania

a) Zapewnianie ustanowienia wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych i zrównoważonego zarządzania nią;

b) określenie wieloletniego planu strategicznego, w tym programu badań, o których mowa w art. 19 ust. 1, i wprowadzanie do nich wszelkich niezbędnych korekt;

c) określenie i wykonywanie rocznych planów realizacji, o których mowa w art. 19 ust. 3, dotyczących wieloletniego planu strategicznego, o którym mowa

w art. 19 ust. 1;

d) formułowanie zaproszeń do składania wniosków, dokonywanie ich oceny oraz przyznawanie środków na finansowanie projektów wybranych w drodze otwartych, przejrzystych i skutecznych procedur, w granicach dostępnych środków;

e) rozwijanie bliskiej współpracy i koordynowanie działaniami, organami i zainteresowanymi stronami na szczeblu europejskim, w szczególności z siódmym programem ramowym, a także na szczeblu krajowym

i ponadnarodowym w celu stworzenia środowiska sprzyjającego innowacji w Europie oraz w celu uzyskania lepszej synergii i optymalnego wykorzystania wyników prac badawczo-rozwojowych w obszarze systemów wbudowanych;

f) monitorowanie postępu

w realizacji celów Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS;

g) zajmowanie się komunikacją i upowszechnianiem działań;

h) publikowanie informacji

o projektach, w tym nazw uczestników i kwoty wkładu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS na jednego uczestnika;

i) wykonywanie wszelkich innych działań niezbędnych do realizacji celów, o których mowa w art. 2 rozporządzenia.

Organami Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS są:

- Rada Zarządzająca,

- dyrektor wykonawczy,

- Rada Władz Publicznych,

- Komitet Przemysłowo-Badawczy.

1. Rada Zarządzająca

Rada Zarządzająca ponosi ogólną odpowiedzialność za działalność Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS i sprawuje nadzór nad realizacją jego działań.

2. Dyrektor wykonawczy

Dyrektor wykonawczy jest najważniejszym organem wykonawczym odpowiedzialnym za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsiębiorstwem ARTEMIS zgodnie z decyzjami podejmowanymi przez Radę Zarządzającą i jest jego prawnym przedstawicielem. Dyrektor wykonuje swoje obowiązki całkowicie niezależnie i odpowiada przed Radą Zarządzającą. Dyrektor wykonuje w odniesieniu do pracowników uprawnienia określone w art. 7 ust. 2 rozporządzenia.

3. Rada Władz Publicznych

a) Zapewnia właściwe stosowanie zasad sprawiedliwości

i przejrzystości przy przydzielaniu środków publicznych uczestnikom projektów;

b) na podstawie wniosków Komitetu Przemysłowo-Badawczego omawia i zatwierdza roczny program prac, o którym mowa w art. 19 ust. 2, w tym budżety zaproszeń do składania wniosków;

c) zatwierdza regulaminy ogłaszania zaproszeń do składania wniosków, oceny i wyboru wniosków oraz monitorowania projektów;

d) na wniosek przedstawiciela Unii podejmuje decyzje

o wysokości wkładu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS do budżetu zaproszeń do składania wniosków;

e) zatwierdza zakres i ogłaszanie zaproszeń do składania wniosków;

f) zatwierdza wybór wniosków dotyczących projektów, które uzyskają wsparcie ze środków publicznych na podstawie zaproszeń do składania wniosków;

g) na wniosek przedstawiciela Unii podejmuje decyzje o obowiązującej w danym roku procentowej wysokości wkładu finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS, o którym mowa w art. 13 ust. 6 lit. a), na rzecz uczestników projektów wybranych na podstawie zaproszeń do składania wniosków;

h) przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zgodnie z ust. 3.

4. Komitet Przemysłowo-Badawczy

a) Opracowuje projekt wieloletniego planu strategicznego, o którym mowa w art. 19 ust. 1, w tym zawartość i aktualizacje programu badań, oraz przedstawia go Radzie Zarządzającej do zatwierdzenia;

b) przygotowuje projekt rocznego programu prac, o którym mowa w art. 19 ust. 2, w tym wnioski dotyczące zawartości zaproszeń do składania wniosków, które ogłosi Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS;

c) opracowuje wnioski dotyczące strategii technologicznej, badawczej i innowacyjnej Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS;

d) opracowuje wnioski dotyczące realizacji działań w zakresie tworzenia otwartych środowisk innowacyjnych, propagowania uczestnictwa MŚP, opracowywania norm w sposób przejrzysty i otwarty na współpracę międzynarodową, rozpowszechnianie informacji i public relations;

e) powiadamia pozostałe organy o każdej kwestii związanej z planowaniem i realizacją programów badawczo-rozwojowych, wspieraniem partnerstw oraz wykorzystaniem zasobów w Europie w ramach realizacji celów Wspólnego Przedsiębiorstwa ARTEMIS;

f) w celu realizacji powyższych zadań powołuje w razie potrzeby grupy robocze w porozumieniu z co najmniej jednym członkiem Komitetu Przemysłowo-Badawczego;

g) przyjmuje swój regulamin wewnętrzny zgodnie z ust. 3.

5. Kontrola zewnętrzna

Trybunał Obrachunkowy.

6. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament działający na zalecenie Rady.

Budżet

7,97 mln euro, co stanowi 100 % wkładu UE.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r.

10 stanowisk w planie zatrudnienia, z czego 9 obsadzonych według stanu na dzień 31 grudnia 2009 r.

Liczba pracowników ogółem: 9

- 7 pracowników tymczasowych (AD)

- 2 pracowników kontraktowych (asystenci administracyjni)

- W dniu

26 października 2009 r. Komisja przyznała prawo do niezależnej działalności,

- ogłoszenie drugiego zaproszenia do składania wniosków,

- negocjacje oraz rozpoczęcie projektów badawczorozwo-jowych w ramach drugiego zaproszenia do składania wniosków,

- monitoring oraz przegląd projektów zgłoszonych

w ramach pierwszego zaproszenia do składania wniosków,

- zawarcie

z Komisją generalnej umowy o finansowanie,

- 6 umów

o gwarantowanym poziomie usług zawartych ze służbami Komisji.

ródło: Informacje przekazane przez Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS.

ODPOWIEDZI WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA

Systemy kontroli wewnętrznej

Punkt 20

Dyrektor wykonawczy postanowił wdrożyć w dwóch etapach pozostałe 15 standardów kontroli wewnętrznej (jeden już został wcześniej wprowadzony). Dnia 23 marca 2010 r. Rada Zarządzająca zatwierdziła pierwszy etap. Pozostałe standardy kontroli wewnętrznej Rada Zarządzająca zatwierdziła na posiedzeniu dnia 22 września 2010 r.

Punkt 21

Wspólne Przedsiębiorstwo Artemis przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału. Z uwagi jednak na tymczasowy charakter lokalu Wspólne Przedsiębiorstwo jest uzależnione od infrastruktury informatycznej udostępnionej przez Komisję jako gospodarza lokalu. Wspólne Przedsiębiorstwo Artemis bierze udział w procedurze wyboru swojej docelowej siedziby. Po zakończeniu procedury Wspólne Przedsiębiorstwo będzie mogło wziąć odpowiedzialność za własną infrastrukturę informatyczną oraz rozpatrzyć uwagi Trybunału.

Brak umowy z państwem przyjmującym

Punkt 22

Wspólne Przedsiębiorstwo Artemis w dalszym ciągu prowadzi współpracę w zakresie wdrażania postanowień umowy z państwem przyjmującym i czeka na wynik kolejnych etapów procedury prowadzącej do podpisania umowy.

Jednostka audytu wewnętrznego i Służba Audytu Wewnętrznego Komisji

Punkt 23

We wstępnej fazie operacji Wspólnego Przedsiębiorstwa zasoby skierowano do zadań priorytetowych mających na celu udane zarządzanie procesem w kierunku autonomii, zamykając zaproszenie do składania ofert z 2009 r. (w tym negocjację umów) i otwierając zaproszenie do składania ofert na 2010 r. Wspólne Przedsiębiorstwo potwierdza zamiar ustanowienia jednostki audytu wewnętrznego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.