Sprawozdanie dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji.
Dz.U.UE.C.2010.338.34
Akt nienormatywnydotyczące rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji
(2010/C 338/07)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)
WPROWADZENIE
1. Europejska Agencja Chemikaliów (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Helsinkach, została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.(1). Do jej głównych zadań należy zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska jak również swobodnego przepływu substancji w ich postaci własnej, jako składników preparatów lub w wyrobach, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności. Agencja propaguje ponadto rozwój alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje(2). Agencja stała się niezależna finansowo od Komisji w dniu 1 stycznia 2008 r.
2. Budżet Agencji na rok 2009 wyniósł 70,4 mln euro w porównaniu z 66,4 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 355 w porównaniu z 244 w roku poprzednim.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(3) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(4) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(5) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(6). |
Zadania dyrektora |
5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(7). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(8) struktury organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(9), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnienie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
Zadania Trybunału |
6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(10) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(11) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, sytuację finansową Agencji na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z jej regulaminem finansowym. |
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. Dokonano przeniesienia o łącznej wartości 20 mln euro (29 % środków) na rok budżetowy 2010. Ponadto anulowano kwotę 3,3 mln euro (5 % środków). Według informacji księgowych kwota ok. 17,6 mln euro (88 % przeniesionych środków) dotyczy jeszcze niezrealizowanych działań (lub, w niektórych przypadkach, nieotrzymanych towarów) na koniec roku. Sytuacja ta świadczy o opóźnieniach w realizacji działań przez Agencję oraz stanowiła naruszenie zasady jednoroczności.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
______
(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(2) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum.
(3) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w ciągu roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji dotyczących przesunięć środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(4) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(5) Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Art. 33 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72).
(8) Art. 38 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002.
(9) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VII rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23), i w tej postaci zostały włączone do regulaminu finansowego Agencji.
(10) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(11) Ostateczna wersja sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 16 czerwca 2010 r. i wpłynęła do Trybunału w dniu 29 lipca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://echa.europa.eu/publications/annual_accounts_en.asp.
Tabela
Europejska Agencja Chemikaliów (Helsinki)
Zakres kompetencji Unii wynikających z Traktatu | Kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2006 (rozporządzenie REACH) i rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008 (w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin) | Zarządzanie | Środki udostępnione Agencji w 2009 r. (w 2008 r.) | Produkty i usługi dostarczone w roku budżetowym 2009 (w 2008 r.)(1) | |
Podstawą prawną rozporządzenia ustanawiającego Europejską Agencję Chemikaliów, rozporządzenia w sprawie rejestracji, oceny, udzielania stosowanych zezwoleń i ograniczeń w zakresie chemikaliów - REACH (WE) nr 1907/2006 jest art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. | Cele Celem rozporządzenia REACH jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym propagowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także zapewnienie swobodnego przepływu substancji w ich postaci własnej na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności (art. 1 rozporządzenia REACH). Agencja powinna być kluczową instytucją gwarantującą, że prawodawstwo oraz procesy decyzyjne i wiedza naukowa, na których się opiera, będą uznawane za wiarygodne przez wszystkich zainteresowanych oraz społeczeństwo. Agencja powinna również odgrywać kluczową rolę w koordynowaniu działań informacyjnych związanych z rozporządzeniem oraz w jego wprowadzaniu w życie. Dlatego jest niezmiernie ważne, by Agencja była darzona zaufaniem przez instytucje Unii, państwa członkowskie, opinię publiczną i zainteresowane strony. Z tego powodu podstawowe znaczenie ma zapewnienie jej niezależności, dużego potencjału naukowego, technicznego i regulacyjnego, jak również przejrzystości i skuteczności (motyw 95 rozporządzenia REACH). | Zadania Agencja została powołana w celu zarządzania technicznymi, naukowymi i administracyjnymi aspektami rozporządzania REACH i, w pewnych przypadkach, realizacji tych aspektów oraz w celu zapewnienia spójności tych aspektów na poziomie Unii (art. 75 rozporządzenia REACH). Agencja zapewnia państwom członkowskim i instytucjom Unii możliwie najlepsze doradztwo naukowe i techniczne w kwestiach, które są do niej skierowane na podstawie przepisów rozporządzenia REACH, związanych z chemikaliami wchodzącymi w zakres jej kompetencji (art. 77 ust. 1 rozporządzenia REACH). Agencji powierzono również zadania dotyczące klasyfikacji oraz oznakowania substancji chemicznych wynikające z rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji. W szczególności Agencja ma za zadanie zapewnić państwom członkowskim i instytucjom Unii możliwie najlepsze doradztwo naukowe i techniczne oraz dostarczać przedsiębiorstwom przemysłowym i organom państw członkowskich wytycznych technicznych i naukowych. | 1. Zarząd Zarząd składa się z jednego przedstawiciela z każdego państwa członkowskiego mianowanego przez Radę i nie więcej niż sześciu przedstawicieli mianowanych przez Komisję, w tym trzech przedstawicieli zainteresowanych stron bez uprawnień do głosowania, a także dwóch niezależnych osób mianowanych przez Parlament Europejski (art. 79 rozporządzenia REACH). Zadania: Zgodnie z art. 78 rozporządzenia oraz ramowym rozporządzeniem finansowym dla agencji, zadania obejmują głównie przyjmowanie rocznych i wieloletnich programów prac, ostatecznego budżetu, ogólnego sprawozdania, regulaminu wewnętrznego oraz mianowanie dyrektora wykonawczego i sprawowanie nad nim władzy dyscyplinarnej. Ponadto Zarząd powołuje członków Rady Odwoławczej i komitetów Agencji. 2. Dyrektor wykonawczy Zadania: art. 83 rozporządzenia REACH 3. Komitety W ramach Agencji działają 3 komitety (Komitet ds. Oceny Ryzyka, Komitet Państw Członkowskich oraz Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych). Zadania: art. 76 ust. 1 lit. c)-e) rozporządzenia REACH. 4. Forum wymiany informacji na temat egzekwowania przepisów Zadania: art. 76 ust. 1 lit. f) rozporządzenia REACH 5. Sekretariat Zadania: art. 76 ust. 1 lit. g) rozporządzenia REACH 6. Rada Odwoławcza Zadania: art. 76 ust. 1 lit. h) rozporządzenia REACH 7. Kontrola zewnętrzna Trybunał Obrachunkowy. 8. Audyt wewnętrzny Służba Audytu Wewnętrznego Komisji. 9. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu Parlament działający na zalecenie Rady. | Budżet (w tym budżet korygujący) 70,4 (66,4) mln euro, w tym: dochody z tytułu opłat: 2,2 (3,8) mln euro dotacje Unii: 66,6 (62,6) mln euro Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r. 324 (220) stanowiska w planie zatrudnienia Liczba stanowisk obsadzonych: 293 (210) Inni pracownicy: 62 (34) Pracownicy kontraktowi, oddelegowani eksperci narodowi oraz pracownicy agencji Pracownicy ogółem: 355 (244) z czego wykonujący zadania: - operacyjne: 237 (164) - administracyjne i pomocnicze: 118 (80) | Prace przygotowawcze oraz tworzenie zakresu uprawnień nowej Agencji w dziedzinie rejestracji, oceny, zezwoleń i ograniczeń, klasyfikacji i oznakowania oraz komitetów. Budowa systemu REACH-IT oraz innych systemów informatycznych. Rozbudowa systemów administracyjnych i systemów zarządzania. Liczba wstępnych rejestracji: 38 000 (2 750 000) dla 16 800 (150 000) substancji; zarejestrowało się 3 400 (65 000) firm Liczba kompletnych dokumentów rejestracji, z wyłączeniem badań dotyczących produktów i procesu produkcji oraz ich rozwoju: 500 (70) Liczba zapytań: 1 000 (250) Liczba odpowiedzi udzielonych przez centra informacyjne: 6 600 (12 300) Liczba nowych dokumentów zawierających wytyczne: 2 (6) Liczba aktualizacji wytycznych: 0 (10) Liczba przeprowadzonych kontroli zgodności: 14 (1) Liczba jednomyślnych umów komitetów państw członkowskich: 15 (15) Liczba opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka/Komitetu ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych: 1 Liczba substancji wytypowanych do umieszczenia na liście kandydatów: 15 (15) Liczba rekomendacji w sprawie uwzględnienia substancji jako priorytetowe w załączniku nr XIV do rozporządzenia REACH: 1 Liczba propozycji jednolitej klasyfikacji i oznakowania: 30 (14) |
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. (1) Tam, gdzie to stosowne, dane zostały zaokrąglone w górę/w dół do najbliższej liczby całkowitej: 10, 100 lub 1 000. |
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. 29 % środków ogółem przeniesionych z budżetu na 2009 r. to odsetek porównywalny z 22 % z poprzedniego roku, a 5 % anulowanych środków stanowi spadek z 23 % w 2008 r., co stanowi poprawę w ogólnym wykonaniu budżetu. Do przeniesienia środków doszło w związku z nieprzewidzianymi opóźnieniami we wdrażaniu niektórych działań Agencji oraz w udzielaniu zamówień. Agencja będzie w dalszym ciągu rozwijać planowanie oraz monitorowanie procedur przetargowych i wykonywania budżetu, aby w 2010 r. jeszcze bardziej zmniejszyć odsetek przeniesionych środków.