Sprawa T-704/19: Skarga wniesiona w dniu 15 października 2019 r. - FGSZ/ACER.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.406.42

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 grudnia 2019 r.

Skarga wniesiona w dniu 15 października 2019 r. - FGSZ/ACER
(Sprawa T-704/19)

Język postępowania: angielski

(2019/C 406/52)

(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2019 r.)

Strony

Stron a skarżąca: Földgázszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság (FGSZ) (Siófok, Węgry) (przedstawiciele: M. Horányi, N. Niejahr i S. Zakka, adwokaci)

Strona pozwana: Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
stwierdzenie nieważności decyzji ACER nr 5/2019 z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie propozycji nowej zdolności przyrostowej dla punktu połączenia międzysystemowego Mosonmagyaróvár (projekt HUAT), potwierdzonej decyzją Komisji Odwoławczej Agencji z dnia 6 sierpnia 2019 r., sprawa A-004-2019 (decyzja Komisji Odwoławczej); oraz
-
tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji, potwierdzonej decyzją Komisji Odwoławczej, stwierdzenie nieważności art. 1 ust. 1 i 2 zaskarżonej decyzji w zakresie, w jakim zobowiązuje ona stronę skarżącą do unieważnienia fazy wiążącej wprowadzania do obrotu nowej zdolności przesyłowej na poziomie oferty I i II projektu HUAT oraz art. 2 ust. 4 zaskarżonej decyzji w zakresie, w jakim zobowiązuje stronę skarżącą do realizacji projektu HUAT, pod warunkiem pozytywnego wyniku testu ekonomicznego;
-
tytułem dalszego żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Odwoławczej;
-
obciążenie ACER własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez stronę skarżącą w ramach niniejszego postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dziesięć zarzutów.

1.
ACER nie była uprawniona do wydania zaskarżonej decyzji.
2.
ACER naruszyła art. 8 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 713/2009 1  poprzez zobowiązanie strony skarżącej do przeprowadzenia projektu HUAT.
3.
ACER naruszyła art. 28 ust. 1 lit. d) i art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 2017/459 2  poprzez zmianę parametrów testu ekonomicznego zgodnie z art. 22 ust. 1 tego rozporządzenia.
4.
ACER naruszyła art. 22 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 2017/459 nie uwzględniając aktualnej wartości szacowanego wzrostu dopuszczalnych przychodów skarżącej lub dochodów docelowych w związku z tworzeniem nowych mocy wytwórczych.
5.
ACER naruszyła art. 28 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 2017/459 nie uwzględniając niekorzystnych skutków projektu HUA T dla konkurencji i skutecznego funkcjonowania wewnętrznego rynku gazu.
6.
ACER naruszyła art. 194 ust. 1 TFUE, nie przestrzegając zasady solidarności energetycznej, która zobowiązywałaby ACER do uwzględnienia interesów innych podmiotów i unikania podejmowania środków mających wpływ na interesy Unii lub państwa członkowskiego.
7.
ACER naruszyła art. 17, 18 i 51 Karty praw podstawowych oraz, wydając zaskarżoną decyzję, naruszyła swobodę prowadzenia przez skarżącą działalności gospodarczej i jej prawo własności.
8.
ACER naruszyła art. 41 Karty Praw Podstawowych, przyjmując sprawę zanim akta sprawy zostały dostatecznie przygotowane oraz nie ustalając lub nie uwzględniając wszystkich istotnych okoliczności.
9.
Komisja Odwoławcza naruszyła przysługujące skarżącej prawo do obrony, ponieważ nie zapewniła skarżącej wystarczającego czasu na replikę i przeanalizowanie dupliki przed złożeniem ustnego oświadczenia.
10.
Decyzja Komisji Odwoławczej jest dotknięta oczywistym błędem w interpretacji prawa Unii, ponieważ nie przeprowadzono pełnej kontroli i oceny zgodności z prawem zaskarżonej decyzji.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organó w Regulacji Energetyki, Dz.U. L 211 z 2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/459 z dnia 16 marca 2017 r. ustanawiające kodeks sieci dotyczący mechanizmów alokacji zdolności w systemach przesyłowych gazu i uchylające rozporządzenie (UE) nr 984/2013, Dz.U. L 72 z 2017, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.