Sprawa T-543/23: Skarga wniesiona w dniu 29 sierpnia 2023 r. - Kesaev/Rada

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.345

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 października 2023 r.

Skarga wniesiona w dniu 29 sierpnia 2023 r. - Kesaev/Rada
(Sprawa T-543/23)

(C/2023/345)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Igor Albertovich Kesaev (Usovo, Rosja) (przedstawiciele: R. Moeyersons i A. De Jonge, adwokaci)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Wnioski

Skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/1094 1  z dnia 5 czerwca 2023 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi oraz rozporządzenia Rady (UE) 2023/1089 2  z dnia 5 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi;

- obciążenie Rady kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie odwołania wnoszący odwołanie podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczy naruszenia domniemania niewinności i prawa do obrony [art. 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą praw podstawowych")].

- W zaskarżonej decyzji uznano wszystkich wiodących przedsiębiorców działających w Rosji z definicji za "osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy, które wspierają, materialnie lub finansowo rząd Federacji Rosyjskiej", niezależnie od tego, czy ma to miejsce.

- W zaskarżonej decyzji uznano członków najbliższej rodziny wiodących przedsiębiorców działających w Rosji lub inne osoby fizyczne, które uzyskują od nich korzyści, z definicji jako osoby pomagające im w obejściu środków ograniczających, niezależnie od tego, czy ma to miejsce.

2. Zarzut drugi dotyczy naruszenia zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej).

- Decyzja nie jest ani odpowiednia, ani konieczna do realizacji podstawowego celu, któremu służy, a ograniczenia, jakie nakłada ona na jednostki, są nadmierne w stosunku do tego podstawowego celu. Obecnie umożliwia ona również karanie niewiodących przedsiębiorców działających w sektorach gospodarczych zapewniających istotne źródło dochodów rządowi Federacji Rosyjskiej.

3. Zarzut trzeci dotyczy naruszenia zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań.

- Ze względu na stałą zmianę i rozszerzenie kryteriów umieszczenia w wykazie osób i podmiotów objętych sankcjami Unii zainteresowane osoby i osoby mieszkające w Rosji nie są w stanie dostosować swojego zachowania w sposób odpowiadający zamysłom Rady.

- W zaskarżonej decyzji posłużono się niejasnymi kryteriami, takimi jak "wiodący przedsiębiorcy" i "sektory gospodarcze zapewniające istotne źródło dochodów rządowi Federacji Rosyjskiej". Nie przewiduje ona żadnego kryterium ilościowego lub jakościowego do celów ustalenia, co oznacza "wiodący" i jakie są te sektory. Odnośne sektory także nie zostały zdefiniowane.

1 Dz.U. 2023, L 146, s. 20.
2 Dz.U. 2023, L 146, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.