Sprawa T-502/19: Skarga wniesiona w dniu 12 lipca 2019 r. - Corneli/EBC.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.312.39

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 września 2019 r.

Skarga wniesiona w dniu 12 lipca 2019 r. - Corneli/EBC
(Sprawa T-502/19)

Język postępowania: włoski

(2019/C 312/32)

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2019 r.)

Strony

Strona skarżąca: Francesca Corneli (Velletri, Włochy) (przedstawiciele: M. Condinanzi, L. Boggio i F. Ferraro, avocats)

Strona pozwana: Europejski Bank Centralny

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
stwierdzenie niezgodności z prawem zaskarżonej decyzji i stwierdzenie jej nieważności;
-
obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania; oraz
-
nakazanie przez Sąd środka organizacji postępowania w postaci przedłożenia zaskarżonego aktu i następczej decyzji dotyczące j przedłużenia w pełnych wersjach

Zarzuty i główne argumenty

Niniejsza skarga jest skierowana przeciwko decyzji Rady Prezesów Europejskiego Banku Centralnego z dnia 1 stycznia 2019 r., EBC-SSM-2019-ITCAR-11, przyjętej na podstawie projektu decyzji Rady Nadzorczej sporządzonego zgodnie z art. 26 ust. 8 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 1 , art. 69 octiesdecies dekretów, 70 i 98 dekretu ustawodawczego nr 385 z dnia 1 września 1993 r. (zwanego dalej "TUB"), na mocy którego dokonano transpozycji art. 29 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w związku z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 2014/2013, dotyczącej wyboru organów administracyjnych i nadzorczych Banque Carige S.p.A. z siedzibą w Genui (Włochy), oraz zastąpienia ich przez trzech zarządców specjalnych i radę nadzorczą złożoną z trzech członków.

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1.
Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności, art. 28 i 29 dyrektywy 2014/59/UE 2  oraz art. 69 octiesde-cies TUB:
-
w tym względzie podniesiono, że środki wczesnej interwencji wymagają stopniowania interwencji, co nie zostało dochowane w niniejszym przypadku. Przyjęty, bardziej inwazyjny środek jest zatem niezgodny z prawem i nieważny.
2.
Zarzut drugi dotyczący braku uzasadnienia w odniesieniu do wymogów proporcjonalności i stopniowania, których wymag a ogólny system środków wczesnej interwencji.
3.
Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 29 zdanie ostatnie dyrektywy 2014/59/UE oraz zasady dobrej administracji:
-
w tym względzie podniesiono, że powołanie członków poprzednich członków zarządu na stanowiska dyrektorów tymczasowych jest sprzeczne z obowiązkiem zapobiegania konfliktom interesów.
4.
Zarzut czwarty dotyczący naruszenia art. 70 TUB, nadużycia władzy i braku uzasadnienia:
-
w tym względzie podniesiono, że zarząd specjalny ustanowiony wobec poważnych naruszeń lub nieprawidłowości sprawia, że środek jest wewnętrznie sprzeczny i niespójny.
5.
Zarzut piąty dotyczący naruszenia przepisów dotyczących prawa akcjonariuszy zawartych w dyrektywie (UE) n r 1132/2017 3  i we włoskim kodeksie cywilnym, również w zastosowaniu podstawowych zasad zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej i we włoskiej konstytucji w zakresie ochrony własności, oszczędności i prywatnej inicjatywy gospodarczej oraz samostanowienia obywateli w ich osobistych wyborach.
1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. 2013, L 287, s. 63).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. 2014, L 173, s. 190)
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1132 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie niektórych aspektów prawa spółek (Dz.U. 2017, L 169, s. 46).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.