Sprawa T-50/16: Skarga wniesiona w dniu 3 lutego 2016 r. - Węgry/Komisja.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.145.29

Akt nieoceniany
Wersja od: 25 kwietnia 2016 r.

Skarga wniesiona w dniu 3 lutego 2016 r. - Węgry/Komisja
(Sprawa T-50/16)

Język postępowania: węgierski

(2016/C 145/36)

(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2016 r.)

Strony

Strona skarżąca: Węgry (przedstawiciele: M. Fehér i G. Koós, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
Stwierdzenie nieważności Komisji Europejskiej z dnia 24 listopada 2015 r. o rejestracji europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Wake Up Europe! Agir pour préserver le projet démocratique européen".
-
Obciążenie Komisji kosztami.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1.
Przez pierwszy zarzut strona skarżąca podnosi, z jednej strony, że rejestrując sporną europejską inicjatywę obywatelską Komisja naruszyła art. 11 TUE ust. 1, a także art. 2 ust. 1 i 4 [ust. 2] lit. b) rozporządzenia nr 211/2011 1 , ponieważ zdaniem strony skarżącej, wszczęcie postępowania przewidzianego w art. 7 TUE (podobnie jak postępowania w sprawie niewykonania zobowiązania), nie można uznać za akt prawny Unii konieczny dla stosowania Traktatów. Z drugiej strony zdaniem strony skarżącej inicjatywa obywatelska powinna być skierowana na to, aby Komisja wystąpiła z inicjatywą aktu prawnego Unii, który przybierze postać nowego uregulowania prawa Unii.
2.
W zarzucie drugim strona skarżąca podnosi, iż przez swoją decyzję Komisja naruszyła prawo do dobrej administracji, jak również zasady pewności prawa i równego traktowania, a także naruszyła obowiązek uzasadnienia. Poprzez ten zarzut strona skarżąca twierdzi zasadniczo, iż ponieważ w decyzji tej Komisja odchodzi radykalnie od swojej wcześniejszej praktyki dotyczącej rejestracji inicjatyw obywatelskich, inicjatywy wcześniejsze i inicjatywy, które ewentualnie zostaną przedstawione w przyszłości nie są w związku z owym brakiem przewidywalności oraz brakiem zgodności traktowane w ten sam sposób.
3.
Przez zarzut trzeci strona skarżąca twierdzi, że decyzja Komisji narusza zasadę lojalnej współpracy z art. 4 TUE ust. 3. Z jednej strony Komisja wypowiedziała się wcześniej, iż nie zostały spełnione przesłanki dla wszczęcia przeciwko Węgrom postępowania przewidzianego w art. 7 TUE, z którego to względu decyzja o zarejestrowaniu inicjatywy obywatelskiej może wywoływać wrażenie, że Komisja nie wyłącza jednak, że inicjatywa jest zasadna. Z drugiej strony, zgodnie ze wspomnianą zasadą Komisja powinna poinformować Węgry o inicjatywie obywatelskiej, która dotyczy to państwo bezpośrednio, i dać Węgrom możliwość przedstawienia uwag.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej (Dz.U. L 65, s. 1 wraz ze sprostowaniem w Dz.U. L 65 z 11.3.2011).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.