Sprawa T-416/23: Skarga wniesiona w dniu 18 lipca 2023 r. - Evroins inshurans grup/ EIOPA

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1097

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 lutego 2024 r.

Skarga wniesiona w dniu 18 lipca 2023 r. - Evroins inshurans grup/ EIOPA
(Sprawa T-416/23)

(C/2024/1097)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Evroins inshurans grup AD (Sofia, Bułgaria) (przedstawiciele: A. Morogai, F. Giurgea i H. Draghici adwokaci)

Strona pozwana: Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o wydanie orzeczenia, w którym zostanie stwierdzone, że:

- EIOPA działała z przekroczeniem swoich uprawnień regulacyjnych w związku ze swoją rolą i zaangażowaniem w zainicjowanie, sporządzenie i opublikowanie raportu EIOPA zatytułowanego "Wycena rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania Asigurare - Reasigurare SA (EIOPA-23- 149)" z dnia 28 marca 2023 r. ("raport EIOPA");

- EIOPA naruszyła prawa Evroins inshurans grup ("Euroins") i Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA ("Euroins Romania") oraz działała w sposób nadmierny i dyskryminujący, ponieważ nie zwróciła się do Euroins Romania o przedstawienie uwag na temat ustaleń zawartych w raporcie EIOPA i nie przyznała Euroins Romania dostępu do tego raportu EIOPA;

- EIOPA naruszyła zasady proporcjonalności, niezależności, obiektywizmu i przejrzystości, gdy odmówiła wydania Euroins i Euroins Romania raportu EIOPA; oraz

- raport EIOPA jest nieważny od dnia jego wydania.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że EIOPA działała z przekroczeniem swoich uprawnień regulacyjnych w zakresie inicjowania, sporządzenia i opublikowania raportu EIOPA

- doszło do naruszenia kompetencji EIOPA określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 1  przy wydawaniu raportu EIOPA, ponieważ rozporządzenie nr 1094/2010 nie ustanawia podstawy prawnej ani uprawnień regulacyjnych dla EIOPA po pierwsze, do inicjowania i przeprowadzania własnych ocen rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela ubezpieczeń komunikacyjnych odpowiedzialności cywilnej zakładu ubezpieczeń prowadzącego działalność w państwie członkowskim UE, a po drugie, do sporządzania raportu, takiego jak raport EIOPA, zawierającego wnioski z takiej oceny;

- EIOPA przekroczyła swoje uprawnienia regulacyjne na mocy rozporządzenia nr 1094/2010, gdy dokonała oceny wyceny rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania Asigurare - Reasigurare SA oraz wydała raport EIOPA, ponieważ takie uprawnienia są zastrzeżone dla krajowych organów nadzoru, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 2 .

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez EIOPA przepisów rozporządzenia nr 1049/2010, dyrektywy 2009/138 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 3  oraz zasad proporcjonalności, równego traktowania, niezależności, obiektywizmu i przejrzystości przy wydawaniu raportu EIOPA:

- EIOPA przeprowadziła ocenę rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto i netto dla portfela OC komunikacyjnego Euroins Romania bez umożliwienia zainteresowanemu zakładowi ubezpieczeń - tj. Euroins Romania - uczestnictwa w takiej ocenie, dostarczenia EIOPA aktualnych, kompletnych i dokładnych danych technicznych i finansowych wymaganych do takiej oceny lub przedstawienia swoich uwag do wniosków z oceny EIOPA ustalonych w raporcie EIOPA lub w każdym przypadku przed opublikowaniem raportu EIOPA;

- EIOPA odmówiła Euroins i Euroins Romania dostępu do raportu EIOPA, jednocześnie zezwalając na ujawnienie takiego raportu EIOPA rumuńskim sądom;

- wydanie sprawozdania EIOPA nie było spowodowane żadną sytuacją nadzwyczajną uregulowaną w art. 18 rozporządzenia nr 1094/2010, a zatem było nadmierne;

- poprzez raport EIOPA, EIOPA dyskryminuje Euroins Romania w porównaniu z innymi zakładami ubezpieczeń w Rumunii i z innych państw członkowskich;

- doszło do niesprawiedliwego traktowania Euroins Romania z uwagi na raport EIOPA, ponieważ nie zaoferowano temu podmiotowi możliwości uznania, oceny i odniesienia się do ustaleń EIOPA;

- raport EIOPA został wydany z naruszeniem uregulowanych w art. 1 ust. 6 rozporządzenia nr 1094/2010 obowiązków EIOPA: "zapobiegania arbitrażowi regulacyjnemu i promowania równych warunków konkurencji", "zwiększania konwergencji nadzorczej na rynku wewnętrznym" oraz "zapewnienia sprawiedliwego traktowania wszystkich zainteresowanych stron".

3. Zarzut trzeci dotyczący nadużycia władzy przez EIOPA przy wydawaniu raportu EIOPA.

- poprzez (i) niepowiadomienie Euroins Romania na jakimkolwiek etapie oceny o jej przebiegu, (ii) niezaoferowanie Euroins Romania możliwości przekazania EIOPA jakichkolwiek szczegółów/komentarzy/informacji itp. podczas oceny oraz (iii) zezwolenie na ujawnienie raportu EIOPA sądom, EIOPA wspierała rumuński organ nadzoru finansowego w jego stronniczym i niezgodnym z prawem dochodzeniu w sprawie Euroins Romania i w ostatecznym wyeliminowaniu tego podmiotu z rumuńskiego rynku ubezpieczeń;

- istnieje rozbieżność między celami, dla których na mocy traktatu FUE i rozporządzenia nr 1094/2010 przyznano EIOPA uprawnienia nadzorcze a faktycznym celem i wynikiem raportu EIOPA - tj. wsparciem udzielonym rumuńskiemu organowi nadzoru finansowego w bezprawnym i stronniczym prowadzeniu dochodzenia w sprawie Euroins Romania, udostępnieniem raportu EIOPA sądom i ostatecznie ograniczeniem prawa Euroins Romania do rzetelnej oceny jej rzeczywistej sytuacji finansowej i do sprawiedliwego procesu.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 2010 L 331, s. 48)
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (wersja przekształcona) (Dz.U. 2009 L 335, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. 2015 L 12, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.