Sprawa T-388/20: Skarga wniesiona w dniu 26 czerwca 2020 r. - Ryanair / Komisja.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.262.36

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 sierpnia 2020 r.

Skarga wniesiona w dniu 26 czerwca 2020 r. - Ryanair / Komisja
(Sprawa T-388/20)

Język postępowania: angielski

(2020/C 262/49)

(Dz.U.UE C z dnia 10 sierpnia 2020 r.)

Strony

Strona skarżąca: Ryanair DAC (Swords, Irlandia) (przedstawiciele: adwokaci E. Vahida, F. Laprévote, S. Rating i I. Metaxas-Maranghidis)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej (UE) z dnia 18 maja 2020 r. w sprawie pomocy państwa SA.56809 (2020/N) - Finlandia - COVID -19: Gwarancja państwa na zabezpieczenie pożyczki udzielonej Finnairowi 1 ; oraz,
obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.

Strona skarżąca wniosła również o rozpoznanie jej skargi w trybie przyspieszonym, przewidzianym w art. 23a statutu Trybunału Sprawiedliwości.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1.
Zarzut pierwszy dotyczący tego, że Komisja Europejska błędnie zastosowała art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE, uznawszy, że pomoc ma na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w fińskiej gospodarce i dopuściwszy się naruszenia obowiązku wyważenia korzystnych skutków pomocy z jej niekorzystnym wpływem na warunki wymiany handlowej i zachowanie niezakłóconej konkurencji (tzw. "kryterium wyważenia").
2.
Zarzut drugi dotyczący tego, że Komisja Europejska naruszyła konkretne postanowienia TFUE oraz ogólne zasady prawa europejskiego dotyczące zakazu dyskryminacji, swobodnego przepływu usług i swobody przedsiębiorczości, które stanowiły podstawę liberalizacji transportu lotniczego w UE od końca lat 80. Liberalizacja rynku transportu lotniczego w UE pozwoliła na rozwój prawdziwie paneuropejskich tanich linii lotniczych. Komisja Europejska pominęła szkody spowodowane przez kryzys COVID-19 w odniesieniu do tych paneuropejskich linii lotniczych oraz ich rolę w sieci połączeń lotniczych Finlandii, pozwalając Finlandii na zastrzeżenie pomocy tylko dla Finnaira. W art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE przewidziano wyjątek od zakazu udzielania pomocy państwa zgodnie z art. 107 ust. 1 TFUE, ale nie przewidziano wyjątku od innych norm i zasad TFUE.
3.
Zarzut drugi dotyczący tego, że Komisja Europejska nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego pomimo poważnych trudności i naruszyła prawa proceduralne skarżącej.
4.
Zarzut trzeci dotyczący tego, że wydając decyzję, Komisja uchybiła ciążącemu na niej obowiązkowi uzasadnienia.
1 Decyzja Komisji Europejskiej (UE) z dnia 18 maja 2020 r. w sprawie pomocy państwa SA.56809 (2020/N) - Finlandia - COVID-19: Gwarancja państwa na zabezpieczenie pożyczki udzielonej Finnairowi (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.