Sprawa T-225/21: Skarga wniesiona w dniu 27 kwietnia 2021 r. - Ryanair / Komisja.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.228.40/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 czerwca 2021 r.

Skarga wniesiona w dniu 27 kwietnia 2021 r. - Ryanair / Komisja
(Sprawa T-225/21)

Język postępowania: angielski

(2021/C 228/53)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2021 r.)

Strony

Strona skarżąca: Ryanair DAC (Swords, Irlandia) (przedstawiciele: adwokaci E. Vahida, F-C. Laprevote, S. Rating, V. Blanc i I. Metaxas-Maranghidis)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 4 września 2020 r. w sprawie pomocy państwa SA.58114 (2020/N) - Włochy - COVID-19 pomoc dla Alitalia 1 ; i
obciążenie pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1.
Zarzut pierwszy: pozwana nadużyła swoich uprawnień i błędnie zastosowała art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE, nadając pierwszeństwo badaniu tej pomocy i zamrażając badanie niezgodnej z prawem pomocy udzielonej Alitalia w latach 2017 i 2019.
2.
Zarzut drugi: pozwana błędnie zastosowała art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE i popełniła oczywisty błąd w ocenie przy badaniu proporcjonalności pomocy względem szkód wyrządzonych przez kryzys COVID-19.
3.
Zarzut trzeci: pozwana naruszyła konkretne postanowienia TFUE i ogólne zasady prawa europejskiego, które leżały u podstaw liberalizacji rynku przewozów lotniczych w Unii Europejskiej od późnych lat 1980-tych (tj. zasadę niedyskryminacji, swobodę świadczenia usług - mającą zastosowanie do przewozów lotniczych poprzez rozporządzenie nr 1088/2008 2  - i swobodę przedsiębiorczości).
4.
Zarzut czwarty: pozwana nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego pomimo poważnych trudności i naruszyła prawa proceduralne skarżących.
5.
Zarzut piąty: pozwana naruszyła obowiązek uzasadnienia.
1 Dz.U. 2021, C 41, s. 6.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz.U. 2008, L 293, s. 3).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.