Sprawa T-178/10: Skarga wniesiona w dniu 21 kwietnia 2010 r. - Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisja.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.161.52

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 czerwca 2010 r.

Skarga wniesiona w dniu 21 kwietnia 2010 r. - Królestwo Hiszpanii przeciwko Komisja

(Sprawa T-178/10)

(2010/C 161/82)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 19 czerwca 2010 r.)

Strony

Strona skarżąca: Królestwo Hiszpanii (przedstawiciel: N. Díaz Abad)

Strona pozwana: Komisja

Żądania strony skarżącej

– stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 22 lutego 2010 r. zawieszającej wnioski o płatności okresowe złożone przez Hiszpanię w okresie pomiędzy 17 listopada a 30 grudnia 2009 r. oraz pomocniczo stwierdzenie nieważności rzeczonej decyzji w odniesieniu do następujących wniosków o płatności okresowe:

– 2007ES161PO008 Andaluzja 94.370.752,75 EUR,

– 2007ES161PO008 Andaluzja 479.712.483,22 EUR,

– 2007ES162PO001 Kantabria 4.697.332,79 EUR,

– 2007ES162PO006 Katalonia 15.392.569,98 EUR,

– 2007ES162PO008 Aragonia 12.451.358,48 EUR

– orzeczenie o zasadności żądania zapłaty przez Komisję Europejską odsetek za zwłokę w rzeczywistej zapłacie wnioskowanych płatności okresowych niesłusznie zatrzymanych, oraz

– obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Niniejsza skarga skierowana jest przeciwko decyzji wydanej przez stronę pozwaną o wstrzymaniu określonych płatności, o wypłatę których Hiszpania wystąpiła pomiędzy 17 listopada a 30 grudnia 2009 r. Owo wstrzymanie dotyczy dwudziestu wniosków o płatności okresowe w łącznej wysokości 1.890.708.859,51 EUR.

Na poparcie swoich roszczeń strona skarżąca podnosi następujące zarzuty:

– Naruszenie art. 91 ust. 1 lit. a) rozporządzenia 1083/2006(1) w zakresie, w jakim Komisja bez przedstawienia sprawozdania krajowego lub wspólnotowego podmiotu przeprowadzającego audyt, który wykazałby istnienie znacznych wad funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli, przy czym brak było takich wad, przystąpiła poprzez zaskarżoną decyzję do wstrzymania wypłaty określonych wnioskowanych przez Hiszpanie płatności okresowych.

– Naruszenie zaakceptowanych przez Komisję strategii kontroli, w zakresie, w jakim Komisja przystąpiła do wstrzymania wypłat ww. płatności okresowych, przyjmując że brak audytu systemów stanowi znaczne opóźnienie w wykonaniu strategii, podczas gdy owe strategie umożliwiały Królestwu Hiszpanii przedstawienie audytu systemów do 30 czerwca 2010 r.

– Naruszenie zasady pewności prawa w zakresie, w jakim zaskarżona decyzja wymaga, aby Królestwo Hiszpanii przeprowadziło audyt wcześniej niż to wynika z kalendarza uzgodnionego z samą Komisją, z którego to względu wymóg ten nie był przewidywalny dla hiszpańskich organów.

– Naruszenie zasady uzasadnionych oczekiwań w zakresie, w jakim organy krajowe działały na podstawie kalendarzy audytów zaakceptowanych przez Komisje w strategiach, które to kalendarze były przestrzegane, a Komisja w żadnym momencie nie wskazała na to, iż stanowi to wadę funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli.

– Naruszenie zasady proporcjonalności, ponieważ środek przyjęty przez Komisje jest nieproporcjonalny i sprzeczny ze skutecznym zarządzaniem finansowym istnieją inne instrumenty prawne, mniej kosztowne, dla osiągnięcia tego samego celu.

Pomocniczo skarżąca wnosi o częściowe stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji z powodu naruszenia art. 87 ust. 2 rozporządzenia 1083/2006, w zakresie, w jakim nie przystąpiono w terminie dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku do wypłaty wspomnianych wnioskowanych płatności.

Wreszcie, Królestwo Hiszpanii domaga się odsetek za zwłokę na podstawie art. 87 ust. 2 rozporządzenia 1083/2006, art. 83 rozporządzenia 1605/2002(2) oraz art. 106 ust. 5 rozporządzenia Komisji 2342/2002(3).

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE0 nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. L 210, s. 25).

(2) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 25, s. 43).

(3) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot europejskich (Dz.U. L 357, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.