Sprawa T-108/16: Skarga wniesiona w dniu 17 marca 2016 r. - Naviera Armas/Komisja.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.175.19

Akt nieoceniany
Wersja od: 17 maja 2016 r.

Skarga wniesiona w dniu 17 marca 2016 r. - Naviera Armas/Komisja
(Sprawa T-108/16)

Język postępowania: hiszpański

(2016/C 175/23)

(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2016 r.)

Strony

Strona skarżąca: Naviera Armas (Las Palmas de Gran Canaría, Hiszpania) (przedstawiciele: J. Buendía Sierra i Á. Givaja Sanz, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

-
stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 8 grudnia 2015 r., w sprawie pomocy państwa SA.36628 (2015/NN-2) (Dz.U. 2016 C 25, s. 2), stwierdzającej, że środki podjęte przez Królestwo Hiszpanii w porcie Las Nieves nie stanowiły pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstwa żeglugowego Fred Olsen S.A.;
-
obciążenie pozwanej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

W spornej decyzji Komisja stwierdziła, że wyłączne prawo Fred Olsen do prowadzenia działalności z portu Las Nieves (Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania), jego całkowite lub częściowe zwolnienie z wynikających stąd opłat portowych, jak również warunki korzystania z tego portu, co skutkiem wyłączenia jednostek konwencjonalnych stanowi nieuzasadnioną korzyść na rzecz tego przedsiębiorstwa, nie stanowi pomocy państwa.

Na poparcie skargi skarżąca podnosi jeden zarzut dotyczący okoliczności, iż dostarczyła ona wystarczające uzasadnienie by Komisja mogła mieć uzasadnione wątpliwości co do istnienia pomocy państwa na rzecz Fred Olsen i przystąpiła do wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego.

Uzasadniając ten zarzut skarżąca podnosi, że:

-
czasochłonność wstępnego badania przeprowadzonego przez Komisję, które trwało od momentu zawiadomienia złożonego przez Naviera Armas w dniu 26 kwietnia 2013 r. do dnia wydania spornej decyzji, wskazuje sama w sobie na złożoność sprawy, która wymagała wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego;
-
sporna decyzja jest obarczona oczywistymi błędami w ocenie okoliczności faktycznych, takich jak stwierdzenie, że żadne przedsiębiorstwo nie wnioskowało o prowadzenie działalności w porcie Las Nieves z wykorzystaniem szybkich promów przed 2013 r., że Fred Olsen był jedynym przedsiębiorstwem zainteresowanym eksploatacją portu w latach 90-tych oraz że wyłącznie szybkie promy mogą obsługiwać ten port;
-
że Fred Olsen posiada od 1991 r. wyłączność na eksploatację portu, co daje mu przewagę wobec konkurentów, przyznaną arbitralnie przez władze hiszpańskie;
-
że Fred Olsen korzystał przez ponad dwadzieścia lat z całkowitego zwolnienia z niektórych opłat portowych.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.