Sprawa T-1077/23: Skarga wniesiona w dniu 16 listopada 2023 r. - Bytedance/Komisja

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.476

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 stycznia 2024 r.

Skarga wniesiona w dniu 16 listopada 2023 r. - Bytedance/Komisja
(Sprawa T-1077/23)

(C/2024/476)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Bytedance Ltd (George Town, Kajmany) (przedstawiciele: E. Batchelor, N. Baeten i M. Frese, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 6102 final z dnia 5 września 2023 r. 1 . wskazującej Bytedance jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 rozporządzenia 2022/1925 2  w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (zwanego dalej "aktem o rynkach cyfrowych") w sprawie DMA.100040 Bytedance Online Social Networking Services (zwanej dalej "decyzją"); oraz,

- obciążenie Komisji Europejskiej jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez Bytedance w związku z niniejszym postępowaniem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez decyzję art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 5 i art. 17 ust. 3 aktu o rynkach cyfrowych poprzez oddalenie przedstawionych przez Bytedance dowodów mających na celu obalenie domniemania.

- W decyzji zastosowano nieprawidłowe kryterium prawne w celu oceny dowodów mających na celu obalenie domniemania na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych, poprzez wykluczenie jakościowych dowodów i domaganie się "przekonujących dowodów", że TikTok nie jest ważnym punktem dostępu.

- Decyzja narusza art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych w zakresie oceny Bytedance jako przedsiębiorstwa spełniającego kryteria strażnika dostępu wymienione w art. 3 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych: (i) znaczący wpływ na rynek wewnętrzny; (ii) ważny punkt dostępu w relacjach między przedsiębiorcami a konsumentami oraz (iii) ugruntowana i trwała pozycja. W decyzji nie zastosowano prawidłowo kryteriów strażnika dostępu w zakresie stanu faktycznego i pominięto czynniki, których uwzględnienia wymaga akt o rynkach cyfrowych.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez decyzję zasady dobrej administracji. Komisja Europejska odmówiła wyjaśnienia lub omówienia w toku postępowania administracyjnego okoliczności faktycznych lub prawnych, w oparciu o które oceniła dowody mające na celu obalenie domniemania przedstawione przez Bytedance na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia przez decyzję prawa do obrony. Komisja Europejska oparła się na twierdzeniach prawnych i faktycznych, co do których Bytedance nie miała możliwości przedstawienia uwag w toku postępowania administracyjnego.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez decyzję zasady równości podczas stosowania art. 3 ust. 1 i 5 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja Europejska zastosowała różne kryteria prawne do dowodów wymaganych do obalenia domniemania na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych. Odrzuciła dowody przedstawione przez Bytedance na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych, mające na celu obalenie domniemania, jako nieistotne, jednocześnie uznając te same rodzaje dowodów w równoległych decyzjach o wskazaniu na podstawie aktu o rynkach cyfrowych.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przez decyzję obowiązku uzasadnienia w przedmiocie stosowania art. 3 ust. 1 i 5 aktu o rynkach cyfrowych. Nie wyjaśnia ona, dlaczego odrzuca argumenty Bytedance mające na celu obalenie domniemania na podstawie art. 3 ust. 5 aktu o rynkach cyfrowych, uznając te same rodzaje dowodów w równoległych decyzjach o wskazaniu na podstawie aktu o rynkach cyfrowych.

1 Streszczenie decyzji Komisji z dnia 5 września 2023 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100040 - BYTEDANCE - ONLINE SOCIAL NETWORKING SERVICE) (Dz.U. C/2023/552).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 265, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.