Sprawa C-796/18: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 28 maja 2020 r. - Informatikgesellschaft für Software-Entwicklung mbH v. Stadt Köln.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.255.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 sierpnia 2020 r.

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 28 maja 2020 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberlandesgericht Düsseldorf - Niemcy) - Informatikgesellschaft für Software-Entwicklung (ISE) mbH / Stadt Köln
(Sprawa C-796/18) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Zamówienia publiczne - Dyrektywa 2014/24/UE - Artykuł 2 ust. 1 pkt 5 - Artykuł 12 ust. 4 - Artykuł 18 ust. 1 - Pojęcie "umowy o charakterze odpłatnym" - Umowa między dwiema instytucjami zamawiającymi realizującymi wspólny cel leżący w interesie publicznym - Udostępnienie oprogramowania do koordynacji interwencji straży pożarnej - Brak finansowego świadczenia wzajemnego - Związek z umową o współpracy przewidującą wzajemne nieodpłatne udostępnianie uzupełniających modułów do tego oprogramowania - Zasada równego traktowania - Zakaz stawiania prywatnego przedsiębiorstwa w uprzywilejowanej pozycji wobec konkurencji]

Język postępowania: niemiecki

(2020/C 255/06)

(Dz.U.UE C z dnia 3 sierpnia 2020 r.)

Sąd odsyłający

Oberlandesgericht Düsseldorf

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Informatikgesellschaft für Software-Entwicklung (ISE) mbH

Strona przeciwna: Stadt Köln

Przy udziale: Land Berlin

Sentencja

1)
Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE, należy interpretować w ten sposób, że umowa stanowiąca, iż instytucja zamawiająca udostępnia nieodpłatnie oprogramowanie innej instytucji zamawiającej, związana z umową o współpracy, na mocy której każda z jej stron jest zobowiązana do nieodpłatnego udostępnienia drugiej stronie wszelkich rozszerzeń tego oprogramowania, które może opracować w przyszłości, stanowi "zamówienie publiczne" w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 tej dyrektywy, jeżeli zarówno z warunków tych umów, jak i z mających zastosowanie przepisów krajowych wynika, że co do zasady oprogramowanie to będzie przystosowywane.
2)
Artykuł 12 ust. 4 dyrektywy 2014/24 należy interpretować w ten sposób, że współpracę między instytucjami zamawiającymi można wyłączyć z zakresu stosowania przepisów dotyczących udzielania zamówień publicznych przewidzianych w tej dyrektywie, jeżeli współpraca ta dotyczy działań pomocniczych względem usług publicznych, które muszą świadczyć wszyscy uczestnicy współpracy, choćby indywidualnie, pod warunkiem że te działania pomocnicze służą faktycznemu świadczeniu tych usług publicznych.
3)
Artykuł 12 ust. 4 dyrektywy 2014/24 w związku z motywem 33 akapit drugi i art. 18 ust. 1 tej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że współpraca między instytucjami zamawiającymi nie może skutkować, zgodnie z zasadą równego traktowania, postawieniem jednego przedsiębiorstwa prywatnego w uprzywilejowanej pozycji w stosunku do jego konkurentów.
1 Dz.U. C 93 z 11.3.2019.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.