Sprawa C-674/13: Skarga wniesiona w dniu 17 grudnia 2013 r. - Komisja Europejska przeciwko Republice Federalnej Niemiec.
Dz.U.UE.C.2014.45.26/2
Akt nienormatywny(Sprawa C-674/13)
(2014/C 45/44)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2014 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: T. Maxian Rusche, R. Sauer, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Federalna Niemiec
Żądania strony skarżącej
Zarzuty i główne argumenty
Republika Federalna Niemiec uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 288 TFUE, art. 108 ust. 2 TFUE, zasady skuteczności, art. 14 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 traktatu WE oraz z art. 1, art. 4, art. 5 i art. 6 decyzji Komisji 2012/636/UE z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie środka C-36/07 (ex NN 25/07) wdrożonego przez Niemcy na rzecz Deutsche Post AG w związku z brakiem przyjęcia wszelkich wymaganych środków celem natychmiastowego i rzeczywistego wykonania decyzji Komisji poprzez całkowite odzyskanie udzielonej pomocy niezgodnej z rynkiem wewnętrznym i przekształcenie przepisów dotyczących pomocy ze skutkiem na przyszłość.
Niemcy nie zgadzają się na pobranie danych w ramach wykonania decyzji 2012/636/UE celem odgraniczenia istotnego rynku usług doręczania paczek w okresie 2003 r. - 2012 r. (dla celów odzyskania pomocy) oraz po 2012 r. W ten sposób Niemcy uniemożliwiają wykonanie decyzji 2012/636/UE. W decyzji tej decydujące są bowiem nieregulowane usługi pocztowe w odniesieniu zarówno do odzyskania bezprawnie udzielonych w przeszłości pomocy niezgodnych z rynkiem wewnętrznym, jak również w odniesieniu do zniesienia/przekształcenia subwencji emerytalnych w przyszłości. Aby jednak można było stwierdzić, jakie to są usługi pocztowe analiza istotnego rynku usług doręczania paczek stanowi conditio sine qua non.
Odmowa wykonania owej analizy uniemożliwia Niemcom dokonanie natychmiastowego i rzeczywistego odzyskania w pełni udzielonej pomocy niezgodnej z rynkiem wewnętrznym i przekształcenie przepisów dotyczących pomocy ze skutkiem na przyszłość.
Pomocniczo, gdyby prawidłowe okazało się stanowisko Niemiec, wedle którego przy transpozycji decyzji 2012/636/UE Niemcy były uprawnione do skorzystania z prawomocnych decyzji i postanowień właściwych organów, quod non, Niemcy powinny były przyjąć jako punkt wyjścia samodzielny rynek usług doręczania paczek "B2B". Pomiędzy Niemcami i Komisją istnieje zgodność co do tego, że Deutsche Post AG nie posiadała pozycji dominującej na tego rodzaju samodzielnym rynku doręczania paczek "B2B" w żadnym momencie od roku 2003. Rynek doręczania paczek "B2B" należy zatem do nieregulowanych usług pocztowych.
Zarówno przy obliczaniu kwoty pomocy podlegającej odzyskaniu za okres 2003 r. -2012 r., jak również przy przekształcaniu przepisów w sprawie pomocy ze skutkiem na przyszłość Niemcy powinny były zakwalifikować jako niezgodne z wspólnym rynkiem subwencje emerytalne dla tych urzędników, którzy są przyporządkowani do usług doręczania paczek "B2B". Niemcy powinny były odzyskać owe pomoce za okres przeszły i znieść je ze skutkami na przyszłość.