Sprawa C-667/23, Volkswagen: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Ravensburg (Niemcy) w dniu 9 listopada 2023 r. - Gruß Verwaltungs-GmbH i in./Volkswagen AG

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1243

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 lutego 2024 r.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Ravensburg (Niemcy) w dniu 9 listopada 2023 r. - Gruß Verwaltungs-GmbH i in./Volkswagen AG
(Sprawa C-667/23, Volkswagen)

(C/2024/1243)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2024 r.)

Sąd odsyłający

Landgericht Ravensburg

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Gruß Verwaltungs-GmbH, AT, FO, PV, QZ

Strona pozwana: Volkswagen AG

Pytania prejudycjalne

1. Czy można oddalić roszczenie odszkodowawcze nabywcy pojazdu wobec jego producenta z tytułu nieumyślnego wprowadzenia do obrotu pojazdu z zabronionym urządzeniem ograniczającym skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 1 , uzasadniając to tym,

a) że występuje tu niedający się uniknąć błąd producenta co do zakazu?

jeśli tak:

b) że producent nie mógł uniknąć błędu co do zakazu, ponieważ organ odpowiedzialny za homologację typu WE lub za czynności następcze rzeczywiście udzielił homologacji zamontowanemu urządzeniu ograniczającemu skuteczność działania?

jeśli tak:

c) że producent nie mógł uniknąć błędu co do zakazu, ponieważ stanowisko prawne producenta pojazdu w przedmiocie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w wypadku skierowania odpowiedniego zapytania zostałoby potwierdzone przez organ odpowiedzialny za homologację typu WE lub za czynności następcze (hipotetyczna homologacja)?

2. Czy z prawem Unii zgodna jest sytuacja, w której w wypadku roszczenia odszkodowawczego wobec producenta pojazdu z tytułu nieumyślnego wprowadzenia do obrotu pojazdu z zabronionym urządzeniem ograniczającym skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007

a) nabywca pojazdu w ramach roszczenia o małe odszkodowanie musi zaliczyć na poczet kwoty odszkodowania korzyści wynikające z użytkowania pojazdu, w zakresie, w jakim korzyści te wraz z wartością końcową przewyższają uiszczoną cenę sprzedaży pomniejszoną o kwotę odszkodowania?

b) prawo nabywcy pojazdu do małego odszkodowania jest ograniczone do maksymalnie 15 % uiszczonej ceny sprzedaży?

1 Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. 2007, L 171, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.