Sprawa C-66/22, Infraestruturas de Portugal i Futrifer Indústrias Ferroviárias: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 21 grudnia 2023 r. - Infraestruturas de Portugal SA, Futrifer Indústrias Ferroviárias SA v. Toscca - Equipamentos em Madeira Lda

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1369

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 lutego 2024 r.

Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 21 grudnia 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supremo Tribunal Administrativo - Portugalia) - Infraestruturas de Portugal SA, Futrifer Indústrias Ferroviárias SA/Toscca - Equipamentos em Madeira Lda

(Sprawa C-66/22 1 , Infraestruturas de Portugal i Futrifer Indústrias Ferroviárias) [Odesłanie prejudycjalne - Procedury udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi - Dyrektywa 2014/24/UE - Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) - Udzielanie zamówień publicznych w sektorze transportu - Dyrektywa 2014/25/UE - Artykuł 80 ust. 1 - Fakultatywne podstawy wykluczenia - Obowiązek transpozycji - Zawarcie przez wykonawcę porozumień mających na celu zakłócenie konkurencji - Uprawnienia instytucji zamawiającej - Wpływ wcześniejszej decyzji organu ochrony konkurencji - Zasada proporcjonalności - Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Prawo do skutecznego środka prawnego - Zasada dobrej administracji - Obowiązek uzasadnienia]

(C/2024/1369)

Język postępowania: portugalski

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2024 r.)

Sąd odsyłający

Supremo Tribunal Administrativo

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Infraestruturas de Portugal SA, Futrifer Indústrias Ferroviárias SA

Druga strona postępowania: Toscca - Equipamentos em Madeira Lda

Przy udziale: Mota-Engil Railway Engineering SA

Sentencja

1) Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE,

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które ogranicza możliwość wykluczenia oferenta ze względu na istnienie poważnych przesłanek wskazujących na jego zachowania mogące zakłócać reguły konkurencji do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w ramach którego doszło do tego rodzaju zachowań.

2) Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy 2014/24

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które przyznaje wyłącznie krajowemu organowi ochrony konkurencji uprawnienie do decydowania o wykluczeniu wykonawców z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego z powodu naruszenia reguł konkurencji.

3) Artykuł 57 ust. 4 akapit pierwszy lit. d) dyrektywy 2014/24 w związku z ogólną zasadą dobrej administracji należy interpretować w ten sposób, że:

decyzja instytucji zamawiającej dotycząca rzetelności wykonawcy, wydana na podstawie wykluczenia przewidzianej w tym przepisie, powinna zawierać uzasadnienie.

1 Dz.U. C 207 z 23.5.2022.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.