Sprawa C-602/10: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Judecătoria Călărasi (Rumunia) w dniu 21 grudnia 2010 r. - SC Volksbank România SA przeciwko Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor - Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Călărasi.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.89.7/1

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 marca 2011 r.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Judecătoria Călăraș i (Rumunia) w dniu 21 grudnia 2010 r. - SC Volksbank România SA przeciwko Autoritatea Naț ională pentru Protecț ia Consumatorilor - Comisariatul Județ ean pentru Protecț ia Consumatorilor Călăraș i

(Sprawa C-602/10)

(2011/C 89/13)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2011 r.)

Sąd krajowy

Judecătoria Călăraș i

Strony w postępowaniu przed sądem krajowym

Strona skarżąca: SC Volksbank România SA

Strona pozwana: Autoritatea Naț ională pentru Protecț ia Consumatorilor - Comisariatul Județ ean pentru Protecț ia Consumatorilor Călăraș i

Pytania prejudycjalne

1) W jakim zakresie wykładni art. 30 ust. 1 dyrektywy 2008/48(1) należy dokonywać w ten sposób, że zakazuje państwom członkowskim stanowienia, że przepisy krajowe transponujące rzeczoną dyrektywę mają zastosowanie także do umów zawartych przed dniem wejścia w życie tych przepisów?

2) W jakim zakresie przepisy art. 85 ust. 2 dekretu nadzwyczajnego nr 50/2010 stanowią właściwą transpozycję art. 24 ust. [1] dyrektywy nr 2008/48, który przewiduje obowiązek zapewnienia przez państwa członkowskie odpowiednich i skutecznych procedur pozasądowego rozwiązywania sporów w zakresie kredytu konsumenckiego?

3) W jakim zakresie wykładni art. 22 ust. 1 dyrektywy 2008/48 należy dokonywać w ten sposób, że wprowadza pełną harmonizację w dziedzinie umów kredytu konsumenckiego, która nie pozwala państwom członkowskim:

3.1 na rozszerzenie zakresu stosowania przepisów dyrektywy 2008/48 na umowy wyraźnie wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy (takie jak kredyty hipoteczne lub umowy o własności nieruchomości) lub

3.2 na ustanowienie dodatkowych obowiązków dla instytucji kredytowych w zakresie rodzajów prowizji, które instytucje te mogą pobierać lub kategorii wskaźników odniesienia, których mogą dotyczyć zmienne stopy procentowe umów o kredyt konsumencki, które wchodzą w zakres stosowania krajowych przepisów transpozycyjnych?

Jeśli odpowiedź na trzecie pytanie byłaby przecząca, w jakim zakresie wykładni zasady swobodnego przepływu usług i swobodnego przepływu kapitału, w sposób ogólny, oraz art. 56, 58 i 63 ust. 1 TFUE, w szczególności, należy dokonywać w ten sposób, że jest zabronione, by państwa członkowskie nakładały na instytucje kredytowe środki zakazujące stosowania w umowach o kredyt konsumencki prowizji bankowych, które nie są zawarte w wykazie zatwierdzonych prowizji, przy braku zdefiniowania tych ostatnich w przepisach danego państwa?

______

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz.U. L 133, s. 66).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.