Sprawa C-587/23 P: Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba) wydanego w dniu 12 lipca 2023 r. w sprawie T-491/21, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 22 września 2023 r. przez Węgry

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.508

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 listopada 2023 r.

Odwołanie od wyroku Sądu (pierwsza izba) wydanego w dniu 12 lipca 2023 r. w sprawie T-491/21, Węgry/Komisja, wniesione w dniu 22 września 2023 r. przez Węgry
(Sprawa C-587/23 P)

(C/2023/508)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2023 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Węgry (przedstawiciele: Z. Fehér i G. Koós, pełnomocnicy)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszącego odwołanie

Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:

- uchylenie wyroku Sądu z dnia 12 lipca 2023 w sprawie T-491/21;

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/988 z dnia 16 czerwca 2021 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 1  w części dotyczącej Węgier i wyłączającej, z powodu niezastosowania kluczowego mechanizmu kontroli, kwotę 1 887 692,57 EUR z finansowania unijnego w formie wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach "Rozwoju obszarów wiejskich EFRROW - działań w zakresie leśnictwa") w odniesieniu do lat budżetowych 2016-2019;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

W odwołaniu rząd węgierski kwestionuje zakres zakazu podwójnego finansowania, o którym mowa w art. 30 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008. Zdaniem rządu węgierskiego wyrok Sądu błędnie stwierdza, że zakaz powinien mieć zastosowanie zawsze, gdy ten sam beneficjent może otrzymać inne finansowanie z budżetu Unii w przedmiocie tej samej działki zmierzające do osiągnięcia tego samego celu, niezależnie od tego, czy dane finansowanie ma charakter wyrównawczy czy zachęcający. W rzeczywistości natomiast zakaz dotyczy jedynie sytuacji, w których dwa rodzaje pomocy pokrywają te same koszty. Koszty pokrywane przez daną pomoc są identyfikowane na podstawie celu tej pomocy określonego w tekście normy prawnej, warunków jej otrzymania, a także przepisów dotyczących obliczania kwoty pomocy.

Według rządu węgierskiego wyrok Sądu usiłuje, poprzez powoływanie się na ochronę interesów finansowych budżetu unijnego i zasadę należytego zarządzania finansami, rozszerzyć zakaz podwójnego finansowania również na te przypadki (jak możliwość nakładania się pomocy w zakresie zalesiania i zazieleniania), w których, mając na uwadze cel odzwierciedlony w brzmieniu przepisów, nie było to intencją prawodawcy unijnego.

1 Dz.U. 2021, L 218, s. 9.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.