Sprawa C-576/15: Maya Marinova ET v. Direktor na Direktsia "Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika" Weliko Tyrnowo pri Tsentralno upravlenie na Natsionalnata agentsia za prihodite (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.441.5/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 listopada 2016 r.

Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 5 października 2016 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony Administrativen sad Weliko Tyrnowo - Bułgaria) - Маya Маrinova ET/Direktor na Direktsia "Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika" Weliko Tyrnowo pri Tsentralno upravlenie na Natsionalnata agentsia za prihodite
(Sprawa C-576/15) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Opodatkowanie - Podatek od wartości dodanej - Dyrektywa 2006/112/ WE - Artykuł 2 ust. 1 lit. a) - Artykuł 9 ust. 1 - Artykuł 14 ust. 1 - Artykuły 73, 80 i 273 - Zasada neutralności podatkowej i zasada proporcjonalności - Oszustwo podatkowe - Nieprawidłowości w ewidencji księgowej - Ukrywanie dostaw i dochodów - Określenie podstawy opodatkowania)

Język postępowania: bułgarski

(2016/C 441/07)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2016 r.)

Sąd odsyłający

Administrativen sad Weliko Tyrnowo

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Маya Маrinova ET

Strona pozwana: Direktor na Direktsia "Obzhalvane i danachno-osiguritelna praktika" Weliko Tyrnowo pri Tsentralno upravlenie na Natsionalnata agentsia za prihodite

Sentencja

Artykuł 2 ust. 1 lit. a), art. 9 ust. 1, art. 14 ust. 1 oraz art. 73 i 273 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, a także zasadę neutralności podatkowej należy interpretować w ten sposób, że nie stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym takim jak przepisy sporne w postępowaniu głównym, na mocy których w wypadku nieobecności w magazynie podatnika dostarczonych mu towarów i niezaksięgowaniu przez podatnika dotyczących ich dokumentów podatkowych organ podatkowy może domniemywać, że rzeczony podatnik dokonał dalszej sprzedaży tych towarów osobom trzecim, i określić podstawę opodatkowania sprzedaży rzeczonych towarów w zależności od okoliczności faktycznych, jakie są mu znane, według zasad nieprzewidzianych przez tę dyrektywę. Do sądu odsyłającego należy jednak kontrola, czy przepisy krajowe nie wykraczają poza to co konieczne w celu zapewnienia prawidłowego poboru podatku VAT i zapobiegania oszustwom.

1 Dz.U. C 25.1.2016.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.