Sprawa C-569/07: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Special Commissioners, Londyn (Zjednoczone Królestwo) w dniu 24 grudnia 2007 r. - HSBC Holdings plc i Vidacos Nominees Ltd przeciwko The Commissioners of Her Majesty's Revenue and Customs.
Dz.U.UE.C.2008.64.27/1
Akt nienormatywny(Sprawa C-569/07)
(2008/C 64/38)
Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2008 r.)
Sąd krajowy
Special Commissioners, Londyn (Zjednoczone Królestwo).
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona skarżąca: HSBC Holdings plc i Vidacos Nominees Ltd.
Strona pozwana: The Commissioners of Her Majesty's Revenue and Customs.
Pytanie prejudycjalne
Czy art. 10 lub art. 11 dyrektywy Rady 69/355/EWG, w brzmieniu zmienionym dyrektywą Rady 85/303/EWG z dnia 10 czerwca 1985 r.(1) (Dz.U. L 156, str. 23), albo art. 43, 49 lub 56 traktatu WE, lub też jakikolwiek inny przepis prawa wspólnotowego zakazuje państwu członkowskiemu (zwanemu dalej "pierwszym państwem członkowskim") pobierania podatku w wysokości 1,5 % od przeniesienia lub emisji akcji w ramach systemu rozliczeniowego, jeżeli:
(i) spółka (zwana dalej "spółką A") z siedzibą w pierwszym państwie członkowskim ogłasza ofertę nabycia akcji spółki (zwanej dalej "spółką B") z siedzibą w innym państwie członkowskim (zwanym dalej "drugim państwem członkowskim"), notowanych i będących przedmiotem obrotu na giełdzie papierów wartościowych, w zamian za akcje spółki A, które mają być wyemitowane na giełdzie w drugim państwie członkowskim;
(ii) akcjonariusze spółki B mają możliwość otrzymania akcji spółki A bądź to:
a) w postaci zmaterializowanej, bądź
b) w postaci zdematerializowanej za pośrednictwem systemu rozliczeniowego w pierwszym państwie członkowskim, bądź
c) w postaci zdematerializowanej za pośrednictwem systemu rozliczeniowego w drugim państwie członkowskim;
(iii) prawo pierwszego państwa członkowskiego przewiduje co do zasady, że:
a) w przypadku emisji akcji w postaci zmaterializowanej (lub zdematerializowanej w systemie rozliczeniowym zdematerializowanych akcji w pierwszym państwie członkowskim) podatek nie jest pobierany od emisji, lecz od każdej późniejszej sprzedaży akcji, według stawki wynoszącej 0,5 % wynagrodzenia z tytułu sprzedaży, ale
b) od przeniesienia lub emisji akcji w postaci zdematerializowanej na rzecz podmiotu prowadzącego system rozliczeniowy pobierany jest podatek wynoszący - w przypadku emisji - 1,5 % ceny emisyjnej, lub - w przypadku odpłatnego przeniesienia akcji - 1,5 % kwoty albo wartości wynagrodzenia, lub - w każdym innym przypadku - 1,5 % wartości akcji, przy czym nie jest już później pobierany żaden podatek od sprzedaży akcji (lub praw do nich albo z nich wynikających) w ramach systemu rozliczeniowego,
c) podmiot prowadzący system rozliczeniowy może - jeżeli uzyska zgodę właściwego organu podatkowego - wybrać sposób opodatkowania polegający na tym, że podatek nie jest pobierany od przeniesienia lub emisji akcji na rzecz jego systemu, lecz od każdej sprzedaży akcji w ramach tego systemu według stawki wynoszącej 0,5 % wynagrodzenia. Właściwy organ podatkowy może wymagać (i obecnie wymaga), by jako warunek udzielenia zgody na powyższy sposób opodatkowania, podmiot prowadzący system rozliczeniowy ubiegający się o możliwość dokonania takiego wyboru wprowadził i utrzymywał procedury (uznane za odpowiednie przez organ podatkowy) mające na celu pobór podatku w ramach systemu rozliczeniowego i wykonywanie lub zapewnienie wykonywania regulujących go przepisów.
(iv) zasady obowiązujące na giełdzie papierów wartościowych w drugim państwie członkowskim wymagają, by wszystkie akcje emitowane na terytorium tego państwa były obejmowane w postaci zdematerializowanej za pośrednictwem jednego systemu rozliczeniowego znajdującego się w tymże państwie, przy czym podmiot prowadzący ten system nie dokonał wyboru sposobu opodatkowania, o którym mowa powyżej?
______
(1) Dz.U. L 156, str. 23.