Sprawa C-563/20: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 24 lutego 2022 r. - ORLEN KolTrans sp. z o.o. v. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.165.17

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 kwietnia 2022 r.

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 24 lutego 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Okręgowy w Warszawie - Polska) - ORLEN KolTrans sp. z o. o./Prezes Urzędu Transportu Kolejowego
(Sprawa C-563/20) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Transport kolejowy - Dyrektywa 2001/14/WE - Artykuł 4 - Ustalanie opłat za infrastrukturę decyzją zarządcy - Artykuł 30 ust. 2 - Przysługujące przedsiębiorstwom kolejowym prawo do wniesienia odwołania w trybie administracyjnym - Artykuł 30 ust. 6 - Kontrola sądowa decyzji organu kontrolnego]

Język postępowania: polski

(2022/C 165/19)

(Dz.U.UE C z dnia 19 kwietnia 2022 r.)

Sąd odsyłający

Sąd Okręgowy w Warszawie

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: ORLEN KolTrans sp. z o.o.

Strona pozwana: Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Sentencja

1) Artykuł 30 ust. 2 lit. e) dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa, zmienionej dyrektywą 2007/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r., należy interpretować w ten sposób, że nie reguluje on prawa przedsiębiorstwa kolejowego, które korzysta lub zamierza korzystać z infrastruktury kolejowej, do wzięcia udziału w prowadzonym ewentualnie przez organ kontrolny postępowaniu zmierzającym do wydania decyzji zatwierdzającej lub odrzucającej przedłożony przez zarządcę infrastruktury projekt stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury.

2) Artykuł 30 ust. 6 dyrektywy 2001/14, zmienionej dyrektywą 2007/58, należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo kolejowe, które korzysta lub zamierza korzystać z infrastruktury kolejowej, powinno mieć możliwość zaskarżenia przed właściwym sądem decyzji organu kontrolnego zatwierdzającej ustalone przez zarządcę infrastruktury stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do tej infrastruktury.

1 Dz.U. C 44 z 8.2.2021.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.