Sprawa C-52/07: Kanal 5 Ltd, TV 4 AB v. Föreningen Svenska Tonsättares Internationella Musikbyra (STIM) (orzeczenie wstępne).
Dz.U.UE.C.2009.32.2/2
Akt nienormatywny(Sprawa C-52/07)(1)
(Prawo autorskie - Organizacja zarządzania prawami autorskimi dysponująca faktyczną pozycją monopolistyczną - Pobieranie wynagrodzenia za emisję telewizyjną utworów muzycznych - Metoda obliczania tego wynagrodzenia - Pozycja dominująca - Nadużycie)
(2009/C 32/03)
Język postępowania: szwedzki
(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2009 r.)
Sąd krajowy
Marknadsdomstolen
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona skarżąca: Kanal 5 Ltd, TV 4 AB
Strona pozwana: Föreningen Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå (STIM)
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Marknadsdomstolen - Wykładnia art. 82 WE - Wynagrodzenie płacone przez komercyjne stacje telewizyjne organizacji zarządzającej prawami do wykonywania utworów muzycznych - Obliczanie wynagrodzenia na podstawie procentowej części przychodów osiągniętych między innymi z opłat abonamentowych i z reklam
Sentencja
1) Artykuł 82 WE należy interpretować w ten sposób, że organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi zajmująca pozycję dominującą na znacznej części wspólnego rynku nie nadużywa tej pozycji w sytuacji, gdy stosuje wobec prywatnych stacji telewizyjnych - z tytułu wynagrodzenia należnego za emisję telewizyjną utworów muzycznych chronionych prawem autorskim - model ustalania wynagrodzenia, zgodnie z którym wysokość tego wynagrodzenia odpowiada części przychodów tych stacji, pod warunkiem że ta część jest ogólnie proporcjonalna do ilości utworów muzycznych chronionych prawem autorskim rzeczywiście lub potencjalnie emitowanych w telewizji, chyba że inna metoda pozwala na identyfikację i bardziej precyzyjny pomiar wykorzystania tych utworów, jak i oglądalności, nie prowadząc jednak do nieproporcjonalnego zwiększenia kosztów zarządzania umowami i nadzoru nad korzystaniem ze wspomnianych utworów.
2) Artykuł 82 WE należy interpretować w ten sposób, że organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi - obliczając zapłatę pobieraną z tytułu wynagrodzenia należnego za emisję telewizyjną utworów muzycznych chronionych prawem autorskim w odmienny sposób w zależności od tego, czy chodzi o prywatne spółki zajmujące się emisją telewizyjną, czy też o nadawców publicznych - może nadużywać pozycji dominującej w rozumieniu tego artykułu, jeżeli stosuje wobec tych spółek nierówne warunki do świadczeń równoważnych i stwarza im przez to niekorzystne warunki konkurencji, chyba, że taka praktyka może być obiektywnie uzasadniona.
______
(1) Dz.U. C 95 z 28.4.2007.