Sprawa C-515/12: "4finance" UAB v. Valstybine vartotoju teisiu apsaugos tarnyba, Valstybinę mokesčiu inspekciją prie Lietuvos Respublikos finansu ministerijos (orzeczenie wstępne).
Dz.U.UE.C.2014.159.7/1
Akt nienormatywny(Sprawa C-515/12) 1
(Dyrektywa 2005/29/WE - Nieuczciwe praktyki handlowe - System promocyjny typu "piramida" - Znaczenie ewentualnego świadczenia wykonanego przez konsumentów celem otrzymania wynagrodzenia - Wykładnia pojęcia "świadczenie")
(2014/C 159/08)
Język postępowania: litewski
(Dz.U.UE C z dnia 26 maja 2014 r.)
Sąd odsyłający
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas
Strony w postępowaniu głównym
Strony skarżące: "4finance" UAB
Strona pozwana: Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Valstybinę mokesčių inspekciją prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas - Wykładnia pkt 14 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniającej dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 149, s. 22) - System promocyjny typu "piramida" pozwalający konsumentowi, po wpłaceniu symbolicznego udziału, na otrzymywanie wynagrodzenia przede wszystkim za wprowadzenie innych konsumentów, a nie za sprzedaż lub konsumpcję produktów - Wpływ kwoty udziału na zakwalifikowanie systemu jako system promocyjny typu "piramida" - Wielkość proporcji finansowania wynagrodzeń przez udziały nowych konsumentów - Wymóg, aby to wynagrodzenie było w całości lub w znacznej części finansowane poprzez wkłady nowych członków
Sentencja
Punkt 14 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniającej dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ("dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych") należy interpretować w ten sposób, że system promocyjny typu "piramida" stanowi praktykę handlową uznawaną za nieuczciwą w każdych okolicznościach tylko wówczas, gdy system taki wymaga od konsumenta świadczenia finansowego, niezależnie od jego wysokości, w zamian za możliwość otrzymania wynagrodzenia, które jest uzależnione przede wszystkim od wprowadzenia innych konsumentów do systemu, a nie od sprzedaży lub konsumpcji produktów.