Sprawa C-477/22: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. - ARST SpA - Azienda regionale sarda trasporti v. TR, OS, EK, UN, RC, RS, OA, ZB, HP, WS, IO, TK, ME, SK, TF, TC, ND
Dz.U.UE.C.2024.445
Akt nienormatywnyWyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Corte suprema di cassazione - Italie) - ARST SpA - Azienda regionale sarda trasporti /TR, OS, EK, UN, RC, RS, OA, ZB, HP, WS, IO, TK, ME, SK, TF, TC, ND
(Sprawa C-477/22) 1
(C/2024/445)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)
Sąd odsyłający
Corte suprema di cassazione
Strony w postępowaniu głównym
Wnoszący skargę kasacyjną: ARST SpA - Azienda regionale sarda trasporti
Druga strona postępowania: TR, OS, EK, UN, RC, RS, OA, ZB, HP, WS, IO, TK, ME, SK, TF, TC, ND
Sentencja
1) Artykuł 3 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r., należy interpretować w ten sposób, że:
pojęcie "trasy [linii] [nieprzekraczającej] 50 km" odpowiada trasie ustalonej przez przedsiębiorstwo transportowe, nieprzekraczającej tej odległości, którą dany pojazd musi przebyć drogą łączącą punkt odjazdu z punktem przyjazdu i w razie potrzeby obsługiwać z góry określone przystanki pośrednie w celu zapewnienia przewozu osób w ramach usług regularnych, do których jest on przydzielony.
2) Artykuł 2 ust. 1 lit. b) w związku z art. 3 lit. a) rozporządzenia nr 561/2006, zmienionego rozporządzeniem nr 165/2014,
należy interpretować w ten sposób, że:
rozporządzenie to nie ma zastosowania do całego transportu drogowego wykonywanego przez dane przedsiębiorstwo, w sytuacji gdy pojazdy przeznaczone do przewozu osób w ramach usług regularnych są wykorzystywane głównie do obsługi trasy nieprzekraczającej 50 km oraz, okazjonalnie, trasy przekraczającej 50 km. Omawiane rozporządzenie znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy owe trasy przekraczają 50 km.
3) Artykuł 6 ust. 3 rozporządzenia nr 561/2006 w brzmieniu zmienionym rozporządzeniem nr 165/2014 należy interpretować w ten sposób, że:
zawarte w tym przepisie wyrażenie "łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni" obejmuje tylko "czas prowadzenia pojazdu" w rozumieniu art. 4 lit. j) tego rozporządzenia, z wyłączeniem każdej "innej pracy" w rozumieniu art. 6 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia, wykonywanej przez kierowcę w trakcie tych dwóch tygodni.