Sprawa C-477/22: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. - ARST SpA - Azienda regionale sarda trasporti v. TR, OS, EK, UN, RC, RS, OA, ZB, HP, WS, IO, TK, ME, SK, TF, TC, ND

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.445

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 stycznia 2024 r.

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 9 listopada 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Corte suprema di cassazione - Italie) - ARST SpA - Azienda regionale sarda trasporti /TR, OS, EK, UN, RC, RS, OA, ZB, HP, WS, IO, TK, ME, SK, TF, TC, ND
(Sprawa C-477/22) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Transport drogowy - Harmonizacja niektórych przepisów socjalnych - Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 - Artykuł 3 lit. a) - Pojęcie "trasy [nieprzekraczającej] 50 km" - Przewóz drogowy pojazdami używanymi do przewozu osób w ramach przewozów regularnych - Trasa linii nieprzekraczająca 50 km - Brak zastosowania rozporządzenia nr 561/2006 - Pojazdy przeznaczone do użytku mieszanego - Artykuł 4 lit. e) i j) - Pojęcia "innej pracy" i "czasu prowadzenia pojazdu" - Artykuł 6 ust. 3 i 5 - Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni - Czas spędzony na prowadzeniu pojazdu wyłączony z zakresu stosowania tego rozporządzenia]

(C/2024/445)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Corte suprema di cassazione

Strony w postępowaniu głównym

Wnoszący skargę kasacyjną: ARST SpA - Azienda regionale sarda trasporti

Druga strona postępowania: TR, OS, EK, UN, RC, RS, OA, ZB, HP, WS, IO, TK, ME, SK, TF, TC, ND

Sentencja

1) Artykuł 3 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r., należy interpretować w ten sposób, że:

pojęcie "trasy [linii] [nieprzekraczającej] 50 km" odpowiada trasie ustalonej przez przedsiębiorstwo transportowe, nieprzekraczającej tej odległości, którą dany pojazd musi przebyć drogą łączącą punkt odjazdu z punktem przyjazdu i w razie potrzeby obsługiwać z góry określone przystanki pośrednie w celu zapewnienia przewozu osób w ramach usług regularnych, do których jest on przydzielony.

2) Artykuł 2 ust. 1 lit. b) w związku z art. 3 lit. a) rozporządzenia nr 561/2006, zmienionego rozporządzeniem nr 165/2014,

należy interpretować w ten sposób, że:

rozporządzenie to nie ma zastosowania do całego transportu drogowego wykonywanego przez dane przedsiębiorstwo, w sytuacji gdy pojazdy przeznaczone do przewozu osób w ramach usług regularnych są wykorzystywane głównie do obsługi trasy nieprzekraczającej 50 km oraz, okazjonalnie, trasy przekraczającej 50 km. Omawiane rozporządzenie znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy owe trasy przekraczają 50 km.

3) Artykuł 6 ust. 3 rozporządzenia nr 561/2006 w brzmieniu zmienionym rozporządzeniem nr 165/2014 należy interpretować w ten sposób, że:

zawarte w tym przepisie wyrażenie "łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni" obejmuje tylko "czas prowadzenia pojazdu" w rozumieniu art. 4 lit. j) tego rozporządzenia, z wyłączeniem każdej "innej pracy" w rozumieniu art. 6 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia, wykonywanej przez kierowcę w trakcie tych dwóch tygodni.

1 Data złożenia: 15.7.2022.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.