Sprawa C-475/22: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Supremo (Hiszpania) w dniu 15 lipca 2022 r. - Maxi Mobility Spain SLU/Comunidad de Madrid, Asociación Nacional del Taxi, Asociación Taxi Project 2.0

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.472.29

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 grudnia 2022 r.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Supremo (Hiszpania) w dniu 15 lipca 2022 r. - Maxi Mobility Spain SLU/Comunidad de Madrid, Asociación Nacional del Taxi, Asociación Taxi Project 2.0
(Sprawa C-475/22)

Język postępowania: hiszpański

(2022/C 472/32)

(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2022 r.)

Sąd odsyłający

Tribunal Supremo

Strony w postępowaniu głównym

Strona wnosząca skargę kasacyjną: Maxi Mobility Spain SLU

Druga strona postępowania: Comunidad de Madrid, Asociación Nacional del Taxi, Asociación Taxi Project 2.0

Pytania prejudycjalne

W hiszpańskich przepisach krajowych uznano utrzymanie usług taksówkowych za rodzaj przewozu miejskiego wykonywanego przez pojazd z kierowcą, leżącego w interesie ogólnym i w związku z tym poddano je intensywnej regulacji administracyjnej mającej na celu zagwarantowanie celów w zakresie jakości, ochrony użytkowników, polityki transportowej i polityki ochrony środowiska, w tym kontroli taryf. W świetle tych przepisów krajowych:

1) Czy nakładanie na inne usługi przewozu miejskiego z wykorzystaniem pojazdów z kierowcą, takie jak wynajem samochodów osobowych z kierowcą, ograniczeń podlegających zasadzie proporcjonalności w celu zapewnienia zgodności tych innych rodzajów tej samej działalności z działalnością taksówkową i ich komplementarności wobec działalności taksówkowej jest zgodne ze swobodą przedsiębiorczości?

2) W przypadku odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, czy wprowadzenie w odniesieniu do usług przewozu miejskiego z wykorzystaniem pojazdów z kierowcą, innych niż taksówki, konkretnego środka ograniczającego polegającego na ustanowieniu maksymalnego współczynnika zezwoleń na świadczenie takich usług do zezwoleń na świadczenie usług taksówkowych, takiego jak współczynnik ustanowiony w przepisach hiszpańskich, wynoszący 1/30, podlegający przy jego stosowaniu w praktyce przez właściwy organ administracji zasadzie proporcjonalności, jest zgodne ze swobodą przedsiębiorczości?

3) Czy środek ograniczający świadczenie usług wynajmu samochodu osobowego z kierowcą, polegający na ustanowieniu współczynnika zezwoleń wynoszącego 1/30, o którym mowa w poprzednim pytaniu, jest zgodny z zakazem pomocy państwa przewidzianym w art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej?

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.