Sprawa C-453/21, X-FAB Dresden: Wyrok Trybunału (szósta izba) z dnia 9 lutego 2023 r. - X-FAB Dresden GmbH & Co. KG v. FC
Dz.U.UE.C.2023.112.4/1
Akt nienormatywnyWyrok Trybunału (szósta izba) z dnia 9 lutego 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesarbeitsgericht - Niemcy) - X-FAB Dresden GmbH & Co. KG/FC
[Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Artykuł 38 ust. 3 - Inspektor ochrony danych - Zakaz odwołania z powodu wypełniania zadań - Wymóg niezależności funkcjonalnej - Przepisy krajowe zakazujące odwołania inspektora ochrony danych bez ważnej przyczyny - Artykuł 38 ust. 6 - Konflikt interesów - Kryteria]
Język postępowania: niemiecki
(2023/C 112/04)
(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2023 r.)
Sąd odsyłający
Bundesarbeitsgericht
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: X-FAB Dresden GmbH & Co. KG
Strona pozwana: FC
Sentencja
1) Artykuł 38 ust. 3 zdanie drugie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się on uregulowaniu krajowemu, które przewiduje, że administrator lub podmiot przetwarzający mogą odwołać inspektora ochrony danych, będącego członkiem jego personelu, jedynie z ważnej przyczyny, nawet jeśli odwołanie nie jest związane z wypełnianiem przez niego jego zadań, o ile takie uregulowanie nie zagraża realizacji celów tego rozporządzenia.
2) Artykuł 38 ust. 6 rozporządzenia 2016/679 należy interpretować w ten sposób, że "konflikt interesów" w rozumieniu tego przepisu może istnieć w sytuacji, gdy inspektor ochrony danych otrzymuje inne zadania lub obowiązki, które prowadziłyby do określania przez niego celów i sposobów przetwarzania danych osobowych u administratora lub jego podmiotu przetwarzającego, co powinien ustalić sąd krajowy odrębnie dla każdego przypadku na podstawie oceny wszystkich istotnych okoliczności, w szczególności struktury organizacyjnej administratora lub jego podmiotu przetwarzającego, oraz w świetle całości obowiązujących przepisów, w tym ewentualnych przepisów wewnętrznych administratora lub podmiotu przetwarzającego.