Sprawa C-436/21: Wyrok Trybunału (ósma izba) z dnia 6 października 2022 r. - flightright GmbH v. American Airlines, Inc. - Pojęcie "biletu" - Pojęcie "rezerwacji" - Pojęcie "lotu łączonego" - Rezerwacja za pośrednictwem biura podróży - Artykuł 7 - Odszkodowanie przysługujące pasażerom lotniczym w przypadku dużego opóźnienia lotu - Operacja transportowa złożona z kilku lotów różnych obsługujących przewoźników lotniczych - Lot łączony mający wylot z lotniska znajdującego się w państwie członkowskim, międzylądowanie w Szwajcarii i miejsce docelowe w państwie trzecim]

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.451.6/1

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 listopada 2022 r.

Wyrok Trybunału (ósma izba) z dnia 6 października 2022 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof - Niemcy) - flightright GmbH/American Airlines, Inc.
(Sprawa C-436/21) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Transport lotniczy - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Artykuł 3 ust. 1 lit. a) - Zakres stosowania - Artykuł 2 lit. f) - h) - Pojęcie "biletu" - Pojęcie "rezerwacji" - Pojęcie "lotu łączonego" - Rezerwacja za pośrednictwem biura podróży - Artykuł 7 - Odszkodowanie przysługujące pasażerom lotniczym w przypadku dużego opóźnienia lotu - Operacja transportowa złożona z kilku lotów różnych obsługujących przewoźników lotniczych - Lot łączony mający wylot z lotniska znajdującego się w państwie członkowskim, międzylądowanie w Szwajcarii i miejsce docelowe w państwie trzecim]

Język postępowania: niemiecki

(2022/C 451/07)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2022 r.)

Sąd odsyłający

Bundesgerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Wnoszący odwołanie: flightright GmbH

Strona przeciwna: American Airlines, Inc.

Sentencja

Artykuł 2 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91

należy interpretować w ten sposób, że:

pojęcie "lotu łączonego" obejmuje operację transportową składającą się z kilku lotów wykonywanych przez różnych obsługujących przewoźników lotniczych, którzy nie są związani żadnym szczególnym stosunkiem prawnym, jeżeli loty te zostały połączone przez biuro podróży, które wystawiło na tę operację fakturę na łączną cenę oraz jeden bilet, w związku z czym pasażer odlatujący z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, który dotarł do miejsca docelowego ostatniego lotu z dużym opóźnieniem, może powołać się na prawo do odszkodowania na podstawie art. 7 tego rozporządzenia.

1 Dz.U. C 452 z 8.12.2021.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.