Sprawa C-430/19: Wyrok Trybunału (szósta izba) z dnia 4 czerwca 2020 r. - SC C.F. SRL v. A.J.F.P.M., D.G.R.F.P.C.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.262.8/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 10 sierpnia 2020 r.

Wyrok Trybunału (szósta izba) z dnia 4 czerwca 2020 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Cluj - Rumunia) - SC C.F. SRL / A.J.F.P.M., D.G.R.F.P.C
(Sprawa C-430/19) 1

[Odesłanie prejudycjalne - Zasady prawa Unii - Poszanowanie prawa do obrony - Postępowanie podatkowe - Korzystanie z prawa do odliczenia w zakresie podatku od wartości dodanej (VAT) - Odmowa prawa do odliczenia ze względu na nieodpowiednie zachowanie zarzucane usługodawcom podatnika - Akt administracyjny wydany przez krajowe organy podatkowe bez udzielenia zainteresowanemu podatnikowi dostępu do informacji i dokumentów stanowiących podstawę tego aktu - Podejrzenie oszustwa podatkowego - Krajowa praktyka uzależniająca skorzystanie z prawa do odliczenia od posiadania dokumentów potwierdzających innych niż faktura - Dopuszczalność]

Język postępowania: rumuński

(2020/C 262/12)

(Dz.U.UE C z dnia 10 sierpnia 2020 r.)

Sąd odsyłający

Tribunalul Cluj

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: SC C.F. SRL

Strona przeciwna: A.J.F.P.M., D.G.R.F.P.C

Sentencja

1)
Ogólną zasadę poszanowania prawa do obrony przyjętą w prawie Unii należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy w ramach krajowych administracyjnych postępowań kontroli i ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od wartości dodanej podatnik nie miał dostępu do informacji znajdujących się w jego aktach sprawy administracyjnej i uwzględnionych przy wydawaniu decyzji administracyjnej nakładającej na niego dodatkowe zobowiązanie podatkowe, a rozpatrujący sprawę sąd stwierdza, iż w wypadku niewystąpienia tej nieprawidłowości postępowanie mogłoby doprowadzić do odmiennego rezultatu, zasada ta wymaga stwierdzenia nieważności owej decyzji.
2)
Zasady regulujące stosowanie przez państwa członkowskie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (VAT), w szczególności zasady neutralności podatkowej i pewności prawa, należy interpretować w ten sposób, że - w przypadku istnienia zwykłych, nieudowodnionych podejrzeń krajowego organu podatkowego co do rzeczywistego dokonania transakcji gospodarczych, w wyniku których wystawiono fakturę - stoją one na przeszkodzie temu, aby podatnikowi będącemu odbiorcą owej faktury odmówiono możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, gdy nie jest on w stanie przedstawić - poza rzeczoną fakturą - innych dowodów na rzeczywisty charakter dokonanych transakcji gospodarczych.
1 Dz.U. C 288 z 26.8.2019.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.