Sprawa C-384/11: Tate & Lyle Investments Ltd v. Belgische Staat.
Dz.U.UE.C.2012.366.19/2
Akt nienormatywny(Sprawa C-384/11)(1)
(Artykuł 104 § 3 akapit pierwszy regulaminu postępowania - Artykuł 63 TFUE - Przepisy podatkowe - Wypłata dywidend - Pobór podatku u źródła - Zapobieganie opodatkowaniu kaskadowemu lub złagodzenie go - Odrębne traktowanie spółek otrzymujących dywidendy będących i niebędących rezydentami)
(2012/C 366/32)
Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2012 r.)
Sąd krajowy
Rechtbank van eerste aanleg te Brussel
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona skarżąca: Tate & Lyle Investments Ltd
Strona pozwana: Belgische Staat Przy udziale: Syral Belgium NV
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Rechtbank van eerste aanleg te Brussel - Wykładnia art. 63 TFUE - Ograniczenia swobodnego przepływu kapitału - Przepisy podatkowe - Podatek dochodowy od osób prawnych - Opodatkowanie dywidend - Uregulowanie krajowe przewidujące opodatkowanie podatkiem u źródła według stawki 10 % dywidend lub wypłat uznawanych za dywidendy wypłacanych przez spółki będące rezydentami - Możliwość zaliczenia kwoty tego podatku na poczet podatku dochodowego od osób prawnych istniejąca jedynie w odniesieniu do spółek będących rezydentami
Sentencja
Artykuł 63 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego takim jak będące przedmiotem sprawy przed sądem krajowym, które obejmują podatkiem u źródła dywidendy wypłacone przez spółkę będącą rezydentem spółkom będącym rezydentami i niebędącym rezydentami, które posiadają w kapitale owej spółki wypłacającej udziały o wartości poniżej 10 %, lecz której wartość nabywcza wynosi co najmniej 1,2 mln EUR, przy czym wyłącznie dla spółek otrzymujących wypłaty będących rezydentami przewidują mechanizm umożliwiający złagodzenie opodatkowania kaskadowego. Jeżeli państwo członkowskie powołuje się na umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą z innym państwem członkowskim, do sądu krajowego należy ustalenie, czy należy uwzględnić tę umowę w rozstrzyganym przez niego sporze oraz ewentualnie zbadanie, czy umożliwia ona neutralizację skutków ograniczenia swobodnego przepływu kapitału.
(1) Dz.U. C 282 z 24.9.2011.