Sprawa C-375/21, Sdruzhenie "Za Zemyata - dostap do pravosadie" i in.: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 9 marca 2023 r. - Sdruzhenie "Za Zemyata - dostap do pravosadie", "Тhe Green Тank - grazhdansko sdruzhenie s nestopanska tsel" - Republika Grecka, NS v. Izpalnitelen director na Izpalnitelna agentsia po okolna sreda, "TETS Maritsa iztok 2" EAD

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.155.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 2 maja 2023 r.

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 9 marca 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Varhoven administrativen sad - Bułgaria) - Sdruzhenie "Za Zemyata - dostap do pravosadie", "The Green Tank - grazhdansko sdruzhenie s nestopanska tsel" - Republika Grecka, NS/ Izpalnitelen director na Izpalnitelna agentsia po okolna sreda, "TETS Maritsa iztok 2" EAD

(Sprawa C-375/21 1 , Sdruzhenie "Za Zemyata - dostap do pravosadie" i in.)

[Odesłanie prejudycjalne - Środowisko naturalne - Jakość powietrza atmosferycznego - Dyrektywa 2008/50/WE - Artykuły 13 i 23 - Wartości dopuszczalne dla ochrony zdrowia ludzkiego - Przekroczenie - Plan dotyczący jakości powietrza - Dyrektywa 2010/75/UE - Zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich zmniejszanie - Aktualizacja pozwolenia na eksploatację elektrowni cieplnej - Dopuszczalne wartości emisji - Artykuł 15 ust. 4 - Wniosek o odstępstwo określające mniej rygorystyczne dopuszczalne wielkości emisji - Zanieczyszczenie powietrza - Artykuł 18 - Pojęcie normy jakości środowiska - Obowiązki właściwego organu]

Język postępowania: bułgarski

(2023/C 155/13)

(Dz.U.UE C z dnia 2 maja 2023 r.)

Sąd odsyłający

Varhoven administrativen sad

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Sdruzhenie "Za Zemyata - dostap do pravosadie", "The Green Tank - grazhdansko sdruzhenie s nestopanska tsel" - Republika Grecka, NS

Druga strona postępowania: Izpalnitelen director na Izpalnitelna agentsia po okolna sreda, "TETS Maritsa iztok 2" EAD

Sentencja

Artykuł 15 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) w związku z art. 18 tej dyrektywy oraz art. 13 i 23 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/UE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy

należy interpretować w ten sposób, że:

przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie odstępstwa na podstawie wspomnianego art. 15 ust. 4 właściwy organ powinien, biorąc pod uwagę wszystkie istotne dane naukowe dotyczące zanieczyszczenia, w tym kumulatywny skutek wywoływany wraz z pozostałymi źródłami danego rodzaju zanieczyszczeń, a także środki przewidziane we właściwym planie ochrony jakości powietrza sporządzonym dla danej strefy lub aglomeracji zgodnie z art. 23 dyrektywy 2008/50, odmówić przyznania takiego odstępstwa, jeżeli może ono przyczynić się do przekroczenia norm jakości powietrza określonych na podstawie art. 13 dyrektywy 2008/50 lub naruszać przewidziane w tym planie środki mające na celu zapewnienie przestrzegania tych norm i ograniczenie okresu przekroczenia tych norm do możliwie jak najkrótszego okresu.

1 Dz.U. C 401 z 4.10.2021.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.