Sprawa C-371/22, G (Opłaty za przedterminowe rozwiązanie umowy): Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 11 stycznia 2024 r. - G sp. z o.o. v. W S.A.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1506

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 lutego 2024 r.

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 11 stycznia 2024 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Okręgowy w Warszawie - Polska) - G sp. z o.o./W S.A.

[Sprawa C-371/22 1 , G (Opłaty za przedterminowe rozwiązanie umowy)]

[Odesłanie prejudycjalne - Rynek wewnętrzny energii elektrycznej - Dyrektywa 2009/72/WE - Artykuł 3 ust. 5 i 7 - Ochrona konsumentów - Prawo do zmiany dostawcy - Odbiorca niebędący gospodarstwem domowym - Zawarta z małym przedsiębiorstwem na czas oznaczony umowa na dostawę energii elektrycznej po stałej cenie - Kara umowna z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy - Uregulowanie krajowe ograniczające wysokość tej kary do kosztów i odszkodowań wynikających z treści umowy]

(C/2024/1506)

Język postępowania: polski

(Dz.U.UE C z dnia 26 lutego 2024 r.)

Sąd odsyłający

Sąd Okręgowy w Warszawie

Strony w postępowaniu głównym

Strona wnosząca apelację: G sp. z o.o.

Druga strona postępowania apelacyjnego: W S.A.

Sentencja

Artykuł 3 ust. 5 i 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 2003/54/WE

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, zgodnie z którym w przypadku przedterminowego rozwiązania przez małe przedsiębiorstwo, w celu zmiany dostawcy, zawartej na czas oznaczony umowy na dostawę energii elektrycznej po stałej cenie jest ono zobowiązane do zapłaty zastrzeżonej w tej umowie kary umownej, której wysokość może odpowiadać całości ceny energii elektrycznej, którą zobowiązało się ono zakupić, nawet jeśli ta energia elektryczna nie została i nie zostanie pobrana, podczas gdy owo uregulowanie nie przewiduje kryterium naliczania takiej kary lub jej ewentualnego miarkowania, o ile wspomniane uregulowanie, po pierwsze, gwarantuje, że takie postanowienie umowne powinno być jasne, zrozumiałe i swobodnie uzgodnione, a po drugie, przewiduje możliwość wniesienia środka prawnego w postępowaniu administracyjnym lub sądowym, w ramach którego organ rozpatrujący sprawę może ocenić proporcjonalny charakter tej kary w świetle wszystkich okoliczności danej sprawy i w stosownym wypadku dokonać jej miarkowania lub ją uchylić.

1 Dz.U. C 359 z 19.9.2022.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.