Sprawa C-356/05: Elaine Farrell v. Alan Whitty, Minister for the Environment, Ireland, Attorney General i Motor Insurers Bureau of Ireland (MIBI) (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.96.10/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 kwietnia 2007 r.

Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 19 kwietnia 2007 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court of Ireland - Irlandia) - Elaine Farrell przeciwko Alan'owi Whitty'emu, Minister for the Environment, Irlandia, Attorney General, Motor Insurers Bureau of Ireland (MIBI)

(Sprawa C-356/05)(1)

(Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych - Dyrektywy 72/166/EWG, 84/5/EWG i 90/232/EWG - Szkody wyrządzone pasażerom pojazdu - Część pojazdu nieprzystosowana do przewozu pasażerów na siedzeniach)

(2007/C 96/16)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2007 r.)

Sąd krajowy

High Court (Irlandia)

Strony w postępowaniu przed sądem krajowym

Strona skarżąca: Elaine Farrell

Strona pozwana: Alan Whitty, Minister for the Environment, Irlandia, Attorney General, Motor Insurers Bureau of Ireland (MIBI),

Przedmiot

Wniosek orzeczenia w trybie prejudycjalnym - High Court of Ireland - Wykładnia art. 1 trzeciej dyrektywy Rady 90/232/EWG z dnia 14 maja 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych (Dz.U. L 129, str. 33) - Osoby podróżujące w części pojazdu, która nie jest przeznaczona do transportu pasażerów i nie jest wyposażona w przeznaczone do tego siedzenia - Ustawodawstwo krajowe, które nie czyni obowiązkowym ubezpieczenia tych osób w razie wypadku

Sentencja

1) Wykładni art. 1 trzeciej dyrektywy Rady 90/232/EWG z dnia 14 maja 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych należy dokonywać w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, zgodnie z którym obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych nie obejmuje odpowiedzialności za uszkodzenia ciała doznane przez osoby, które podróżują w tej części pojazdu, której projekt ani konstrukcja nie obejmuje siedzeń dla pasażerów.

2) Artykuł 1 trzeciej dyrektywy 90/232/EWG spełnia wszystkie przesłanki wymagane do wywarcia skutku bezpośredniego, a w konsekwencji przyznaje on prawa, na które jednostki mogą powoływać się bezpośrednio przed sądami krajowymi. Do sądu krajowego należy jednak ustalenie, czy możliwe jest powołanie się na ten przepis przeciwko podmiotowi takiemu jak Motor Insurers Bureau of Ireland (MIBI).

______

(1) Dz.U. C 315 z 10.12.2005.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.