Sprawa C-354/18: Wyrok Trybunału (ósma izba) z dnia 29 lipca 2019 r. - Radu Lucian Rusu, Oana Maria Rusu SC przeciwko v. Blue Air - Airline Management Solutions Srl.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.319.16

Akt nienormatywny
Wersja od: 23 września 2019 r.

Wyrok Trybunału (ósma izba) z dnia 29 lipca 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunalul Bacău - Rumunia) - Radu Lucian Rusu, Oana Maria Rusu SC przeciwko/Blue Air - Airline Management Solutions Srl
(Sprawa C-354/18) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Transport lotniczy - Odmowa przyjęcia na pokład - Pojęcia "odszkodowania" i "dalszego odszkodowania" - Rodzaj szkody podlegającej naprawieniu - Szkoda majątkowa i krzywda - Odliczenie - Dalsze odszkodowanie - Pomoc - Informacje dostarczone pasażerom)

Język postępowania: rumuński

(2019/C 319/16)

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2019 r.)

Sąd odsyłający

Tribunalul Bacău

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: Radu Lucian Rusu, Oana Maria Rusu SC

Strona pozwana: SC Blue Air - Airline Management Solutions Srl

Sentencja

1)
W pierwszej kolejności - art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91, należy interpretować w ten sposób, że kwota przewidziana w tym przepisie nie przewiduje odszkodowania za szkodę taką jak utrata wynagrodzenia, w drugiej kolejności - szkoda ta może być przedmiotem dalszego odszkodowania przewidzianego w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia, a w trzeciej kolejności - to do sądu odsyłającego należy ustalenie i ocena poszczególnych elementów składających się na tę szkodę, a także zakresu odszkodowania za tę szkodę w oparciu o właściwą podstawę prawną.
2)
Rozporządzenie nr 261/2004, a w szczególności jego art. 12 ust. 1 zdanie drugie, należy interpretować w ten sposób, że zezwala ono właściwemu sądowi krajowemu na dokonanie odliczenia odszkodowania przyznanego na podstawie tego rozporządzenia od dalszego odszkodowania, lecz nie zobowiązuje do jego dokonania, ponieważ wspomniane rozporządzenie ni e przewiduje warunków, według których właściwy sąd krajowy mógłby dokonać takiego odliczenia.
3)
Artykuł 4 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 w związku z art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia należy interpretować w ten sposób, że zobowiązuje on obsługującego lot przewoźnika lotniczego do przedstawienia odnośnym pasażerom pełnych informacji na temat wszystkich możliwości przewidzianych w drugim z wymienionych przepisów, przy czym pasażerowie ci nie mają żadnego obowiązku aktywnego uczestniczenia w poszukiwaniu informacji w tym celu.
4)
Artykuł 8 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 261/2004 należy interpretować w ten sposób, że w rozumieniu tego przepisu ciężar udowodnienia tego, iż zmiana planu podróży została dokonana na najwcześniejszy możliwy termin, spoczywa na obsługującym lot przewoźniku lotniczym.
1 Dz.U. C 294 z 20.8.2018.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.