Sprawa C-305/18: Verdi Ambiente e Societa (VAS) - Aps Onlus, Movimento Legge Rifiuti Zero per l’Economia Circolare Aps v. Presidenza del Consiglio dei Ministri i in. (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.230.17

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 lipca 2019 r.

Wyrok Trybunału (szósta izba) z dnia 8 maja 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio - Włochy) - Verdi Ambiente e Società (VAS) - Aps Onlus, Movimento Legge Rifiuti Zero per l'Economia Circolare Aps/Presidenza del Consiglio dei Ministri i in.
(Sprawa C-305/18) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Środowisko naturalne - Dyrektywa 2008/98/WE - Odzyskiwanie lub unieszkodliwianie odpadów - Wdrożenie zintegrowanego systemu gospodarowania odpadami zapewniającego samowystarczalność krajową - Tworzenie spalarni lub zwiększanie wydajności istniejących instalacji - Kwalifikacja spalarni jako "strategicznych obiektów infrastruktury i instalacji o istotnym znaczeniu krajowym" - Poszanowanie zasady "hierarchii postępowania z odpadami" - Dyrektywa 2001/42/WE - Konieczność przeprowadzenia "oceny wpływu na środowisko")

Język postępowania: włoski

(2019/C 230/20)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lipca 2019 r.)

Sąd odsyłający

Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Verdi Ambiente e Società (VAS) - Aps Onlus, Movimento Legge Rifiuti Zero per l'Economia Circolare Aps

Strona przeciwna: Presidenza del Consiglio dei Ministri, Ministero dell'Ambiente e della Tutela del Territorio e del Mare, Regione Lazio, Regione Toscana, Regione Lombardia

Przy udziale: Associazione Mamme per la Salute e l'Ambiente Onlus, Comitato Donne 29 Agosto

Sentencja

1)
Zasadę "hierarchii postępowania z odpadami" wyrażoną w art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy w świetle art. 13 tej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie stoi ona na przeszkodzie obowiązywaniu uregulowania krajowego takiego jak to rozpatrywane w postępowaniu głównym, w którym kwalifikuje się spalarnie odpadów jako "strategiczne obiekty infrastruktury i instalacje o istotnym znaczeniu krajowym", pod warunkiem że uregulowanie to jest zgodne z innymi przepisami tej dyrektywy, które ustanawiają bardziej szczegółowe obowiązki.
2)
Artykuł 2 lit. a), art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko należy interpretować w ten sposób, że uregulowanie krajowe takie jak to rozpatrywane w postępowaniu głównym, składające się z przepisów stanowiących podstawę prawną i przepisów wykonawczych, podwyższające wydajność istniejących spalarni odpadów i przewidujące utworzenie nowych instalacji tego rodzaju, wchodzi w zakres pojęcia "planów i programów" w rozumieniu tej dyrektywy, gdy może wywierać znaczący wpływ na środowisko, i powinno w związku z tym być poddane uprzednio ocenie wpływu na środowisko.
1 Dz.U. C 268 z 30.7.2018.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.