Sprawa C-305/07: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale civile di Genova (Włochy) w dniu 2 lipca 2007 r. - Radiotelevisione italiana SpA (RAI) przeciwko PTV Programmazioni Televisive SpA.
Dz.U.UE.C.2007.211.22/1
Akt nienormatywny(Sprawa C-305/07)
(2007/C 211/41)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2007 r.)
Sąd krajowy
Tribunale civile di Genova
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona skarżąca: Radiotelevisione italiana SpA (RAI)
Strona pozwana: PTV Programmazioni Televisive SpA
Pytania prejudycjalne
1. Czy nałożony na wszystkich posiadaczy urządzeń mogących odbierać sygnał nadawczy, obowiązek podatkowy, w celu finansowania publicznych usług telewizyjnych - oceniany zarówno na poziomie krajowym jak i lokalnym - stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 traktatu WE?
2. W razie odpowiedzi pozytywnej, czy decyzja Komisji przekazana włoskiemu Ministero degli Esteri w dniu 20.4.2005 r. jest niezgodna z prawem wspólnotowym wskutek błędu co do okoliczności faktycznych lub błędu w ocenie tych okoliczności, polegającego na stwierdzeniu, że odstępstwo, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ma zastosowanie do opłaty, lecz pominięciu okoliczności, że:
– nadawca posiadający koncesję świadczy publiczne usługi radiowo-telewizyjne na szczeblu regionalnym przy braku wskazania w ustawodawstwie regionalnym i w umowach o świadczenie usług, zadań które nadawca jest zobowiązany wykonywać w ramach czasu programowego i sieci programowej przewidzianych dla rozpowszechniania audycji na szczeblu regionalnym,
– w braku zdefiniowania obowiązków w zakresie usług publicznych nie można sprawować kontroli co do rzeczywistego przeznaczenia środków państwowych przeznaczonych na usługi publiczne na szczeblu lokalnym, wyłącznie na działalność związaną z takimi usługami publicznymi,
– nadawcy posiadającego koncesję nie zobowiązano w sposób oficjalny do wykonania konkretnych obowiązków w zakresie usług publicznych, a jedynie upoważniono w sposób ogólny do świadczenia regionalnych usług publicznych?
3. Czy art. 86 traktatu WE stoi co do zasady na przeszkodzie uregulowaniom krajowym przyznającym poszczególnym regionom na rynkach lokalnych kompetencje ustawodawcze w zakresie wskazania dalszych zadań w sferze regionalnych usług publicznych subwencjonowanych ze środków państwowych, przewidującym przyznanie takich dalszych zadań wyłącznie RAI SpA z pominięciem jakiejkolwiek procedury przetargowej?