Sprawa C-293/13: Gebhart Hiebler v. Walter Schlagbauer (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.68.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 lutego 2016 r.

Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 23 grudnia 2015 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberster Gerichtshof - Austria) - Gebhart Hiebler/Walter Schlagbauer
(Sprawa C-293/13) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2006/123/WE - Przedmiotowy zakres zastosowania - Działalność związana z wykonywaniem władzy publicznej - Zawód kominiarza - Zadania należące do "ochrony przeciwpożarowej" - Ograniczenie terytorialne zezwolenia na prowadzenie działalności kominiarskiej - Usługa świadczona w ogólnym interesie gospodarczym - Konieczność - Proporcjonalność)

Język postępowania: niemiecki

(2016/C 068/10)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2016 r.)

Sąd odsyłający

Oberster Gerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Gebhart Hiebler

Strona pozwana: Walter Schlagbauer

Sentencja

1)
Dyrektywę 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącą usług na rynku wewnętrznym należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ona swym zakresem w całości wykonywanie zawodu takiego jak zawód kominiarza będący przedmiotem postępowania głównego, podczas gdy zawód ten oznacza nie tylko prowadzenie prywatnej działalności gospodarczej, lecz również wykonywanie zadań z zakresu "ochrony przeciwpożarowej".
2)
Artykuł 10 ust. 4, art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 2 lit. a) i art. 15 ust. 3 dyrektywy 2006/123 należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego przepisy ograniczające zezwolenie na wykonywanie zawodu kominiarza w całości do określonego okręgu geograficznego, w wypadku gdy przepisy te nie służą w sposób spójny i systematyczny osiągnięciu celu ochrony zdrowia publicznego, czego zbadanie należy do sądu odsyłającego.
3)
Artykuł 15 ust. 4 dyrektywy 2006/123 należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się on takim przepisom, w wypadku gdy zadania należące do "ochrony przeciwpożarowej" powinny zostać zakwalifikowane jako zadania związane z usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie, w jakim przewidziane ograniczenie terytorialne jest niezbędne i proporcjonalne do wykonywania tych zadań w warunkach opłacalnych ekonomicznie. Do sądu odsyłającego należy dokonanie tego ustalenia.
1 Dz.U. C 303 z 8.9.2014.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.