Sprawa C-278/22, AUTOTECHNICA FLEET SERVICES: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 21 grudnia 2023 r. - AUTOTECHNICA FLEET SERVICES d.o.o., dawniej ANTERRA d.o.o. v. Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2024.1374

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 lutego 2024 r.

Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 21 grudnia 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Upravni sud u Zagrebu - Chorwacja) - AUTOTECHNICA FlEeT SERVICES d.o.o., dawniej ANTERRA d.o.o./Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga
(Sprawa C-278/22 1 , AUTOTECHNICA FLEET SERVICES)

[Odesłanie prejudycjalne - Swoboda przedsiębiorczości - Swoboda świadczenia usług - Dyrektywa 2006/123/WE - Artykuł 2 ust. 2 lit. b) - Zakres stosowania - Wyłączenie usług finansowych - Długoterminowy wynajem samochodów - Artykuł 9 ust. 1 i art. 10 ust. 1 i 2 - Usługi podlegające wymogowi uzyskania uprzedniego zezwolenia]

(C/2024/1374)

Język postępowania: chorwacki

(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2024 r.)

Sąd odsyłający

Upravni sud u Zagrebu

Sąd w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: AUTOTECHNICA FLEET SERVICES d.o.o., dawniej ANTERRA d.o.o.

Druga strona postępowania: Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga

Sentencja

1) Artykuł 2 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym

należy interpretować w ten sposób, że:

usługi świadczone z tytułu umowy długoterminowego wynajmu samochodów nabytych przez leasingodawcę na życzenie leasingobiorcy w celu oddania mu ich w najem w zamian za opłatę nie stanowią "usług finansowych" w rozumieniu tego przepisu, chyba że:

- umowa najmu zawiera obowiązek zakupu pojazdu po zakończeniu okresu leasingu,

- opłaty uiszczane na mocy tej umowy przez leasingobiorcę mają umożliwić leasingodawcy pełną amortyzację kosztów, jakie poniósł on w związku z nabyciem pojazdu, lub

- rzeczona umowa przenosi również ryzyko związane z wartością końcową pojazdu w momencie upływu okresu obowiązywania tej umowy.

2) Artykuł 9 ust. 1 i art. 10 ust. 1 i 2 dyrektywy 2006/123

należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie uregulowaniom państwa członkowskiego, które po pierwsze, wprowadzają system zezwoleń w rozumieniu art. 4 pkt 6 tej dyrektywy w odniesieniu do świadczenia usług długoterminowego wynajmu samochodów w ramach umowy, która nie dotyczy świadczenia usług finansowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 lit. b) wskazanej dyrektywy, a po drugie, upoważniają organ krajowy zarządzający tym systemem do nałożenia wymogów i ograniczeń na przedsiębiorstwa, które świadczą takie usługi, chyba że system ten jest zgodny z wymogami przewidzianymi w art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 1 i 2 tej dyrektywy.

1 Dz.U. C 244, z 27.6.2022.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.