Sprawa C-267/18: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 3 października 2019 r. - Delta Antrepriză de Construcțiiși Montaj 93 SA/Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA.
Dz.U.UE.C.2019.413.12
Akt nienormatywnyWyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 3 października 2019 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureș ti - Rumunia) - Delta Antrepriză de Construcț ii ș i Montaj 93 SA/Compania Naț ională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA
(Sprawa C-267/18) 1
Język postępowania: rumuński
(2019/C 413/13)
(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2019 r.)
Sąd odsyłający
Curtea de Apel Bucureș ti
Strony w postępowaniu głównym
Strona wnosząca odwołanie: Delta Antrepriză de Construcț ii ș i Montaj 93 SA
Druga strona postępowania: Compania Naț ională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA
Sentencja
Artykuł 57 ust. 4 lit. g) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, należy interpretować w ten sposób, że zlecenie podwykonawcy przez wykonawcę części robót budowlanych w ramach wcześniejszego zamówienia publicznego, o którym to podwykonawstwie zadecydowano bez zgody instytucji zamawiającej i które doprowadziło do rozwiązania umowy dotyczącej tego zamówienia, stanowi znaczące lub uporczywe niedociągnięcie przy wykonywaniu istotnego zobowiązania związanego ze wspomnianym zamówieniem w rozumieniu rzeczonego przepisu, a zatem może ono uzasadniać wykluczenie tego wykonawcy z udziału w późniejszym postępowaniu w sprawie udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli po przeprowadzeniu własnej oceny uczciwości i wiarygodności wykonawcy, którego dotyczyło rozwiązanie umowy w sprawie wcześniejszego zamówienia publicznego, instytucja zamawiająca prowadząca owo kolejne postępowanie o udzielenie zamówienia uzna, że takie podwykonawstwo prowadzi do utraty zaufania do danego wykonawcy. Jednakże przed orzeczeniem takiego wykluczenia instytucja zamawiająca powinna zgodnie z art. 57 ust. 6 tej dyrektywy w związku z jej motywem 102 umożliwić temu wykonawcy przedstawienie środków naprawczych, które przyjął w wyniku rozwiązania umowy dotyczącej wcześniejszego zamówienia publicznego.