Sprawa C-238/05: ASNEF-EQUIFAX, Servicios de Información sobre Solvencia y Crédito, S.L. v. Asociación de Usuarios de Servicios Bancarios (AUSBANC) (orzeczenie wstępne).
Dz.U.UE.C.2006.331.10
Akt nienormatywny(Sprawa C-238/05)(1)
(Konkurencja - Artykuł 81 WE - System wymiany między instytucjami finansowymi informacji dotyczących wypłacalności klientów - Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Dopuszczalność - Wpływ na handel między państwami członkowskimi - Ograniczenie konkurencji - Zysk dla użytkowników)
(2006/C 331/16)
Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2006 r.)
Sąd krajowy
Tribunal Supremo
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona skarżąca: ASNEF-EQUIFAX, Servicios de Información sobre Solvencia y Crédito, S.L., Administración del Estado
Strona pozwana: Asociación de Usuarios de Servicios Bancarios (AUSBANC)
Przedmiot
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym - Tribunal Supremo - Wykładnia art. 81 WE - Zgodność ze wspólnym rynkiem porozumienia w sprawie utworzenia systemu wymiany informacji dotyczących wypłacalności klientów między instytucjami finansowymi - Korzystne skutki dla konsumentów i podmiotów korzystających z usług finansowych - Możliwość przyznania odstępstwa przez państwa członkowskie
Sentencja
1) Artykuł 81 ust. 1 WE należy interpretować w ten sposób, że system wymiany informacji kredytowej między instytucjami finansowymi tego rodzaju jak rejestr informacji dotyczących wypłacalności klientów będący przedmiotem postępowania przed sądem krajowym co do zasady nie wywołuje skutku w postaci ograniczenia konkurencji w rozumieniu tego postanowienia, jeżeli rynek lub rynki właściwe nie są w dużym stopniu skoncentrowane, system ten nie umożliwia zidentyfikowania wierzycieli, a warunki dostępu i korzystania z tego systemu przez instytucje finansowe nie są dyskryminacyjne pod względem prawnym i faktycznym.
2) W przypadku gdy taki system wymiany informacji kredytowych jak wspomniany rejestr ogranicza konkurencję w rozumieniu art. 81 ust. 1 WE, zastosowanie zwolnienia przewidzianego w ust. 3 tego artykułu uzależnione jest od kumulatywnego spełnienia czterech przesłanek przedstawionych w tym postanowieniu. Do sądu krajowego należy zbadanie, czy zostały one spełnione. W celu spełnienia przesłanki odnoszącej się do zastrzeżenia dla użytkowników słusznej części zysku co do zasady nie jest wymagane, by każdy konsument odniósł indywidualną korzyść z danego porozumienia, decyzji lub uzgodnionej praktyki. Jest natomiast konieczne, aby ogólny wpływ na konsumentów na właściwych rynkach był korzystny.
______
(1) Dz.U. C 205 z 20.8.2005.