Sprawa C-212/23: Skarga wniesiona w dniu 31 marca 2023 r. - Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.205.32

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 czerwca 2023 r.

Skarga wniesiona w dniu 31 marca 2023 r. - Komisja Europejska / Rzeczpospolita Polska
(Sprawa C-212/23)

Język postępowania: polski

(2023/C 205/36)

(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (Przedstawiciele: U. Małecka, J. Samnadda, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Rzeczpospolita Polska

Żądania strony skarżącej

- stwierdzenie, że poprzez nieprzyjęcie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/789 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiającej przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mających zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/83/EWG 1  oraz poprzez niepoinformowanie Komisji o takich przepisach, Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 12 ust. 1 tej dyrektywy;

- nakazanie Rzeczypospolitej Polskiej zapłaty na rzecz Komisji kwoty ryczałtu odpowiadającej wyższej z dwóch następujących kwot: i) kwoty dziennej wynoszącej 13 700 EUR pomnożonej poprzez liczbę dni, które upłynęły od dnia przypadającego po dniu upływu terminu na dokonanie transpozycji wyznaczonego w przedmiotowej dyrektywie do dnia wyeliminowania uchybienia, lub - w razie braku wyeliminowania uchybienia - do dnia wydania wyroku w niniejszej sprawie; ii) minimalnej kwoty ryczałtowej w wysokości 3 836 000 EUR;

- jeżeli uchybienie zobowiązaniom stwierdzone w tiret pierwszym trwa do dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie, nakazanie Rzeczypospolitej Polskiej zapłaty na rzecz Komisji okresowej kary pieniężnej w wysokości 82 200 EUR za każdy dzień opóźnienia liczony od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do dnia, w którym Rzeczpospolita Polska wywiąże się z zobowiązań wynikających z dyrektywy; oraz

- obciążenie Rzeczypospolitej Polskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Celem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/789 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiającej przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mających zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/83/EWG ("dyrektywa 2019/789") jest poprawa dostępu do większej liczby programów telewizyjnych i radiowych z różnych państw członkowskich przez ułatwienie weryfikacji lub pozyskiwania praw autorskich i praw pokrewnych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 dyrektywy 2019/789 państwa członkowskie były zobowiązane do wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy najpóźniej do dnia 7 czerwca 2021 r. Państwa członkowskie były również zobowiązane do niezwłocznego powiadomienia Komisji o przyjętych przepisach.

Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej wezwanie do usunięcia uchybienia w dniu 23 lipca 2021 r. W dniu 19 maja 2022 r. Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej uzasadnioną opinię. Mimo tego, środki transponujące nie zostały jeszcze przyjęte przez Rzeczpospolitą Polską ani zgłoszone Komisji. Środki, które Rzeczpospolita Polska wskazała jako częściowo transponujące dyrektywę 2019/789 do polskiego porządku prawnego poprzedzają przyjęcie tej dyrektywy oraz nie zawierają żadnego odniesienia (klauzuli wzajemnego połączenia) do dyrektywy 2019/789.

1 Dz.U. 2019, L 130, s. 82.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.