Sprawa C-187/16: Skarga wniesiona w dniu 4 kwietnia 2016 r. - Komisja Europejska/Republika Austrii.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.191.22

Akt nieoceniany
Wersja od: 30 maja 2016 r.

Skarga wniesiona w dniu 4 kwietnia 2016 r. - Komisja Europejska/Republika Austrii
(Sprawa C-187/16)

Język postępowania: niemiecki

(2016/C 191/27)

(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2016 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: A. Tokár, B.-R. Killmann, pełnomocnicy) Strona pozwana: Republika Austrii

Żądania strony skarżącej

Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:

1.
orzeczenie, że Republika Austrii uchybiła swoim zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 49 i 56 TFUE wzgl. na mocy art. 4 w zw. z art. 11-37 dyrektywy 92/50/EWG 1 oraz art. 14, 20 i 23-55 dyrektywy 2004/18/WE 2 w ten sposób, że
-
udzieliła zamówienia na usługi w zakresie wytwarzania określonych dokumentów jak paszporty z chipem, paszporty tymczasowe, dokumenty pobytowe, dowody osobiste, legitymacje pirotechnika, dokumenty prawa jazdy w formacie karty bankowej i dowody rejestracyjne w formacie karty bankowej poniżej i powyżej wartości progowych obowiązujących dla dyrektyw 92/50/EWG i 2004/18/WE w okresie przed i po dokonaniu transpozycji dyrektywy 2004/18/WE bezpośrednio spółce Österreichische Staatsdruckerei GmbH oraz
-
utrzymała w mocy przepisy krajowe, w szczególności § 2 ust. 3 Bundesgesetz zur Neuordnung der Rechtsverhältnisse der Österreichischen Staatsdruckerei (federalna ustawa w sprawie nowego uregulowania stosunków prawnych austriackiej drukarni państwowej), przewidujące względem instytucji udzielających zamówień publicznych obowiązek udzielania zleceń na usługi wyłącznie spółce Österreichische Staatsdruckerei GmbH.
2.
obciążenie Republiki Austrii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące argumenty:

Spółka Österreichische Staatsdruckerei GmbH jest przedsiębiorstwem prywatnym.

Prawo austriackie zawiera wymóg, aby wytwarzanie wszystkich dokumentów wymagających utrzymania w tajemnicy lub przestrzegania przepisów bezpieczeństwa było zlecane wyłącznie spółce Österreichische Staatsdruckerei GmbH.

Austriackie publiczne instytucje zamawiające były zatem zobowiązane do udzielania zleceń na usługi w zakresie wytwarzania paszportów z chipem, paszportów tymczasowych, dokumentów pobytowych, dowodów osobistych, dokumentów prawa jazdy w formacie karty bankowej, dowodów rejestracyjnych w formacie karty bankowej i legitymacji pirotechnika bezpośrednio spółce Österreichische Staatsdruckerei GmbH.

Austriackie publiczne instytucje zamawiające były natomiast zobowiązane wytwarzanie ww. dokumentów zlecać wyłonionym w ramach postępowania w trybie zamówienia publicznego przedsiębiorstwom albo odpowiadającym wymogom dyrektywy 92/50/EWG i dyrektywy 2004/18/WE albo wykazującym dostatecznym stopniu charakter publiczny zgodnie z TFUE.

Przekazując przez austriackie publiczne instytucje zamawiające wytwarzanie ww. dokumentów spółce Österreichische Staatsdruckerei GmbH bez przeprowadzenia postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego i zobowiązując je na podstawie prawa krajowego do zlecania wytwarzania ww. dokumentów wyłącznie spółce Österreichische Staatsdruckerei GmbH, Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na nocy prawa Unii.

1 Dyrektywa Rady 92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. odnosząca się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi, Dz.U. L 209, s.1.
2 Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, Dz.U. L 134, s. 114.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.