Sprawa C-184/19: Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 30 kwietnia 2020 r. - Hecta Viticol SRL v. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor, Biroul Vamal de Interior Buzău, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Galaţi.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.240.19/2

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 lipca 2020 r.

Wyrok Trybunału (siódma izba) z dnia 30 kwietnia 2020 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti - Rumunia) - Hecta Viticol SRL / Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) - Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor, Biroul Vamal de Interior Buzau, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati
(Sprawa C-184/19) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywy 92/83/EWG i 92/84/EWG - Stawka podatku akcyzowego od wina i innych niemusujących napojów przefermentowanych, niebędących winem ani piwem - Różne stawki podatku akcyzowego - Zasady pewności prawa oraz ochrony uzasadnionych oczekiwań)

język postępowania: rumuński

(2020/C 240/25)

(Dz.U.UE C z dnia 20 lipca 2020 r.)

Sąd odsyłający

Curtea de Apel Bucureşti

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Hecta Viticol SRL

Strona przeciwna: Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) - Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor, Biroul Vamal de Interior Buzau, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati

Sentencja

1)
Artykuły 7, 11 i 15 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych oraz art. 5 dyrektywy Rady 92/84/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatku akcyzowego dla alkoholu i napojów alkoholowych należy interpretować w ten sposób, że nie ustanawiają one obowiązku nakładania identycznych stawek podatku akcyzowego na napoje alkoholowe należące do kategorii "wina" w rozumieniu dyrektywy 92/83 oraz na napoje należące do kategorii "inne napoje przefermentowane, niebędące winem ani piwem" w rozumieniu tej dyrektywy.
2)
Zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań należy interpretować w ten sposób, że nie stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym zmieniającym stawkę podatku akcyzowego od innych napojów przefermentowa- nych, niebędących winem ani piwem, bez ustanowienia przepisów przejściowych, jeżeli taka zmiana wchodzi w życie osiem dni po opublikowaniu wprowadzającego ją aktu prawnego i jeżeli nie implikuje ona konieczności dokonania przez podatników dostosowań ekonomicznych, czego sprawdzenie należy do sądu odsyłającego.
1 Dz.U. C 187 z 3.6.2019.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.