Sprawa C-168/14: Grupo Itevelesa SL, Applus Iteuve Technology, Certio ITV SL, Asistencia Técnica Industrial SAE v. Oca Inspección Técnica de Vehículos SA, Generalidad de Cataluna (orzeczenie wstępne).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.406.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 grudnia 2015 r.

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 15 października 2015 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Supremo - Hiszpania) - Grupo Itevelesa SL, Applus Iteuve Technology, Certio ITV SL, Asistencia Técnica Industrial SAE/Oca Inspección Técnica de Vehículos SA, Generalidad de Cataluña
(Sprawa C-168/14) 1

(Odesłanie prejudycjalne - Artykuły 49 TFUE i 51 TFUE - Swoboda przedsiębiorczości - Dyrektywa 2006/123/WE - Zakres stosowania - Usługi na rynku wewnętrznym - Dyrektywa 2009/40/WE - Dostęp do wykonywania działalności z zakresu badania technicznego pojazdów - Wykonywanie przez podmiot prywatny - Działalność związana z wykonywaniem władzy publicznej - System uzyskania uprzedniego zezwolenia - Nadrzędne względy interesu ogólnego - Bezpieczeństwo drogowe - Podział terytorialny - Minimalna odległość między stacjami kontroli technicznej pojazdów - Maksymalny udział w rynku - Względy uzasadniające - Zdolność do osiągnięcia zamierzonego celu - Spójność - Proporcjonalność)

Język postępowania: hiszpański

(2015/C 406/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2015 r.)

Sąd odsyłający

Tribunal Supremo

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Grupo Itevelesa SL, Applus Iteuve Technology, Certio ITV SL, Asistencia Técnica Industrial SAE

Strona pozwana: Oca Inspección Técnica de Vehículos SA, Generalidad de Cataluña

Sentencja

1)
Artykuł 2 ust. 2 lit. d) dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym należy interpretować w ten sposób, że działalność w zakresie kontroli technicznej pojazdów jest wyłączona z zakresu stosowania tej dyrektywy.
2)
Artykuł 51 akapit pierwszy TFUE należy interpretować w ten sposób, że działalność stacji kontroli technicznej pojazdów, takich jak te opisane w przepisach będących przedmiotem postępowania głównego, nie jest związana z wykonywaniem władzy publicznej w rozumieniu tego przepisu, niezależnie od okoliczności, iż podmioty prowadzące stacje kontroli technicznej są uprawnione do unieruchomienia pojazdu, w wypadku gdy w trakcie kontroli tego pojazdu ujawniają one wady związane z bezpieczeństwem pociągające za sobą bezpośrednie zagrożenie.
3)
Artykuł 49 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, takim jak przepisy będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają wydanie zezwolenia na otwarcie stacji kontroli pojazdów przez przedsiębiorstwo lub przez grupę przedsiębiorstw od warunku, z jednej strony, że istnieje minimalna odległość między tą stacją i stacjami tego przedsiębiorstwa lub tej grupy przedsiębiorstw posiadającymi już zezwolenie na prowadzenie takiej działalności oraz, z drugiej strony, że to przedsiębiorstwo, lub ta grupa przedsiębiorstw, nie posiada - w razie udzielenia takiego zezwolenia - udziału w rynku powyżej 50 %, chyba że zostanie wykazane, co jest zadaniem sądu odsyłającego, że warunek ten jest naprawdę odpowiedni dla osiągnięcia celów ochrony konsumentów i bezpieczeństwa ruchu drogowego i nie wykracza poza to, co niezbędne dla osiągnięcia tych celów.
1 Dz.U. C 175 z 10.6.2014.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.