Sprawa C-151/22, Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie (Opinie polityczne w przyjmującym państwie członkowskim): Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 21 września 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Raad van State - Niderlandy - S, A v. Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.630

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 listopada 2023 r.

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 21 września 2023 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Raad van State - Niderlandy - S, A / Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie
[Sprawa C-151/22 1 , Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie (Opinie polityczne w przyjmującym państwie członkowskim)]

[Odesłanie prejudycjalne - Przestrzeń wolności., bezpieczeństwa i sprawiedliwości - Wspólna polityka w dziedzinie azylu - Przesłanki kwalifikujące do uzyskania statusu uchodźcy - Dyrektywa 2011/95/UE - Artykuł 10 ust. 1 lit. e) i art. 10 ust. 2 - Powody prześladowania - "Opinie polityczne" - Pojęcie - Opinie polityczne wykształcone w przyjmującym państwie członkowskim - Artykuł 4 - Ocena uzasadnionej obawy przed prześladowaniem z powodu tych opinii politycznych]

(C/2023/630)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2023 r.)

Sąd odsyłający

Raad van State

Strony w postępowaniu głównym

Wnoszący odwołanie: S, A

Druga strona postępowania: Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie

Przy udziale: Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców (UNHCR)

Sentencja

1) Artykuł 10 ust. 1 lit. e) i art. 10 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony

należy interpretować w ten sposób, że:

aby opinie, idee lub przekonania wnioskodawcy, który nie był jeszcze podmiotem nieprzychylnego zainteresowania ze strony podmiotów potencjalnie dopuszczających się prześladowań w jego kraju pochodzenia, mogły wchodzić w zakres pojęcia "opinii politycznych", wystarczy, by wnioskodawca ten twierdził, że żywi lub wyraża owe opinie, idee lub przekonania. Powyższe nie przesądza oceny zasadności obawy wnioskodawcy przez prześladowaniem z powodu takich opinii politycznych.

2) Artykuł 4 ust. 3-5 dyrektywy 2011/95

należy interpretować w ten sposób, że:

do celów badania zasadności żywionej przez wnioskodawcę obawy przed prześladowaniem z powodu jego opinii politycznych właściwe organy państw członkowskich powinny brać pod uwagę okoliczność, że te opinie polityczne, ze względu na stopień przekonania, z jakim są wyrażane, lub ewentualne działania wnioskodawcy podjęte celem wspierania tych opinii mogły wzbudzić lub mogą wzbudzić nieprzychylne zainteresowanie ze strony podmiotów potencjalnie dopuszczających się prześladowań w kraju pochodzenia tego wnioskodawcy. Nie wymaga się jednak, by owe opinie były tak głęboko zakorzenione u tego wnioskodawcy, aby w razie powrotu do kraju pochodzenia nie mógł powstrzymać się przed ich wyrażaniem, co narażałoby go na ryzyko doświadczenia aktów prześladowania w rozumieniu art. 9 tej dyrektywy.

1 Dz.U. C 213 z 30.5.2022.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.