Sprawa C-129/11: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Administrativen sad - Varna (Bułgaria) w dniu 14 marca 2011 r. - "Provadiinvest" OOD przeciwko Direktor na Direktsia "Obzhalvane i upravlenie na izpalnenieto".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.145.17/3

Akt nienormatywny
Wersja od: 14 maja 2011 r.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Administrativen sad - Varna (Bułgaria) w dniu 14 marca 2011 r. - "Provadiinvest" OOD przeciwko Direktor na Direktsia "Obzhalvane i upravlenie na izpalnenieto"

(Sprawa C-129/11)

(2011/C 145/25)

(Dz.U.UE C z dnia 14 maja 2011 r.)

Język postępowania: bułgarski

Sąd krajowy

Administrativen sad - Varna.

Strony w postępowaniu przed sądem krajowym

Strona skarżąca: "Provadiinvest" OOD

Strona pozwana: Direktor na Direktsia "Obzhalvane i upravlenie na izpalnenieto"

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 80 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r.(1) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwanej dalej "dyrektywą 2006/112") należy interpretować w ten sposób, że w przypadku dostaw między osobami powiązanymi, gdy świadczenie wzajemne jest niższe od wartości wolnorynkowej, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa czynności tylko wtedy, gdy dostawca lub nabywca nie ma prawa do odliczenia w całości podatku, który przypada na zakup lub wytworzenie towarów będących przedmiotem dostawy?

2) Czy art. 80 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy dostawca skorzystał z prawa do odliczenia w całości podatku od towarów i usług stanowiących przedmiot późniejszej dostawy między osobami powiązanymi o wartości niższej od wartości wolnorynkowej, a to prawo do odliczenia nie zostało skorygowane na podstawie art. 173-177 dyrektywy i dostawa nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 132, art. 135, art. 136, art. 371, art. 375, art. 376, art. 377, art. 378 ust. 2, art. 379 ust. 2 oraz art. 380-390 dyrektywy, państwo członkowskie nie może ustanowić środków przewidujących,

że podstawą opodatkowania jest wyłącznie wartość wolnorynkowa?

3) Czy art. 80 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że w przypadku gdy nabywca skorzystał z prawa do odliczenia w całości podatku od towarów i usług stanowiących przedmiot późniejszej dostawy między osobami powiązanymi o wartości niższej od wartości wolnorynkowej, a to prawo do odliczenia nie zostało skorygowane na podstawie art. 173-177 dyrektywy, państwo członkowskie nie może ustanowić środków przewidujących, że podstawą opodatkowania jest wyłącznie wartość wolnorynkowa?

4) Czy w art. 80 ust. 1 dyrektywy 2006/112 są wyczerpująco wymienione przypadki, które określają przesłanki, w razie wystąpienia których państwo członkowskie może przyjąć środki, na podstawie których podstawę opodatkowania przy dostawach stanowi wartość wolnorynkowa czynności?

5) Czy krajowy przepis prawny taki jak w art. 27 ust. 3 pkt 1 Zakon za danak varhu dobavenata stoynost (ustawy o podatku VAT) jest dopuszczalny w innych okolicznościach niż wymienione w art. 80 ust. 1 lit. a), b) i c) dyrektywy 2006/112?

6) Czy w przypadku takim jak niniejszy przepis art. 80 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 2006/112 ma bezpośrednią skuteczność i sąd krajowy może go bezpośrednio stosować?

______

(1) Dz.U. L 347, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.